Mols-Linien opruster trods minus

Trods underskud og nedjusteringer er MolsLinien på jagt efter en ny færge, der kan øge kapaciteten på ruten fra Århus til Sjællands Odde. Målet er at kapre endnu flere erhvervsrejsende fra landevejen, Storebæltsbroen, togene og indenrigsflyene, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

 

»Vi er overbeviste om, at der er et stort potentiale for at hente flere erhvervskunder, der kan benytte færgen som et alternativ til de stigende antal flaskehalse på de danske motorveje mellem landsdelene. Det kræver ekstra kapacitet om morgenen og om eftermiddagen, hvor forretningsfolk rejser ud og hjem,« siger Preben Wolff.

 

De ambitiøse planer forfølges trods et rigtigt dårligt første halvår med et underskud på 35 mio. kr., mens samme periode sidste år gav et overskud på knap 19 mio. kr. Forklaringen er først og fremmest de rekordhøje oliepriser, der medførte en ekstra udgift til brændstof på næsten 65 mio. kr.

 

  

 

»Vi fik ikke dækket de stigende omkostninger til olie med forårets prisstigninger. Men nu er oliepriserne faldet igen, og det har ikke svækket vores tro på fremtiden,« siger Preben Wolff, der er adm. direktør i Mols-Linien A/S.

 

 

Mols-Linien har i løbet af foråret hævet priserne for en enkeltbillet med 200 kr. Det afskrækkede tilsyneladende ikke erhvervskunderne, som udgør ca. 65 pct. af de rejsende, idet antallet af erhvervsbilister på hurtigfærgerne steg med 5 pct. Til gengæld afholdt det mange fritidsrejsende fra at tage færgen. Antallet af overførsler fra denne gruppe faldt med 13 pct., så Mols-Linien samlet havde 2,3 pct. færre personbiler i første halvår.

 

 

Mols-Linien forventer dog at kunne sænke priserne med 100 kr. for enkeltrejse i løbet af kort tid, fordi oliepriserne er faldet. Rederiet langer endnu en gang ud mod de politisk bestemte priser på at køre over Storebæltsforbindelsen.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen