TORSDAGSKLUMME: ”Pas hellere på, det kunne være det var farligt,” er opskriften på sikkerhedskontrol i alverdens lufthavne. Udgifterne vokser, teknikken er langsom. Besværet og betalingen tilhører passagererne. Er det det hele værd?
Af Ejvind Olesen
Det vil være rart med lidt mindre kontrol i lufthavnene, når vi skal ud at flyve. Sådan har de fleste flypassagerer det. Alligevel kniber det med en opblødning, fordi der er vældig meget politik i en sådan beslutning.
Blot tænk på de gange, hvor der vitterligt er spolet tilbage på sikkerheden. Der skal kun en enkelt avisartikel til i en snak med en enkelt pilot, som ikke længere er tryg ved at gå om bord. Da tyr beslutningstagere igen til det sikre – og besværlige.
Nu siger tre danske lufthavnsdirektører, at de gerne så en mindre streng kontrol. I dag er halvdelen af de ansatte i Københavns Lufthavn ansat i sikkerhedsafdelingen. Tænk hvad det koster! Og der er kun en part til at betale nemlig passagererne. Vil du da ikke gerne betale for at redde dit liv`?
Jo, hvis det var problemet. Men, det er det ikke. Mange af sikkerhedsreglerne er helt overflødige. Der er bare ikke nogen, der tør gør noget ved det. Dels på grund af politikere, dels på grund af repressalier fra USA.
Langt de fleste tiltag i sikkerhedsmanualen har sit udspring i hændelser fra USA med 9/11 som hovedårsag. Det kan vi alle forstå. Amerikanerne har ikke været sig selv siden den dag. Og kravene er kommet i lind strøm lige siden. Også til Europa.
Underforstået, ”hvis I ikke indfører de og de krav i jeres lufthavne og på jeres fly, vil de ikke få adgang til vores lufthavne”. Det kniber for EU politikere og embedsfolk at indrømme det, men sådan er det bare.
Hvorfor skal vi tage skoene af? Fordi en tåbe, Richard Reid, i 2001 satte noget plasticlignende sprængstof under sine sko, gik gennem kontrollen i Paris til et fly over Atlanten. Inden American Airlines skulle lande, forsøgte han kluntet at antænde, men blev overmandet og intet skete.
Havde han ment noget med det, var han vel gået ud på toilettet og i fred og ro sprængt sig selv og flyet i luften. ”Gud mente ikke jeg skulle dø, men i fængsel resten af mit liv.” lød hans svar.
Derfor skal vi i dag hive skoene af og på, når vi skal ud til flyene. En god undtagelse er Københavns Lufthavn.
En gruppe formodede terrorister lagde planer uden for London om ved hjælp af flydende væsker på flasker at sprænge op til flere fly i luften efter take off i fra Heathrow. De blev afsløret inden, og ingen ved om de overhovedet havde midler til deres forehavende – andet end skumle planer.
Derfor har vi den dag i dag et i særhed besynderligt forbud om ikke have en flaske vand med gennem kontrollen. Til trods for, at man i lange tider har vidst, at man gennem væske kan fremstille sprængstof.
Nu ser den moderne teknik endelig ud til løse det problem. Hvorfor skal vi så have livremmen af? Det er heller ikke et sikkerhedskrav, men et ønske fra personalet, fordi det giver færre søgninger med håndførte kropsscannere.
Er det hele gået over gevind? Ja, det har det været længe. Men slæk lige på det i København eller Billund og Aalborg. Hvis der bliver skrevet om det, varer det nogle få dage, så er EU’s hemmelige kontrollører på vej. Og prisen er en nedgradering som sikker lufthavn.
Og dog fra den virkelige verden! Da jeg i Københavns Lufthavn blev tvunget til at tage et visitkort op af lommen og lægge i kurven på båndet, og forsigtigt spurgte: ”Undskyld er det farligt?”
Da fik jeg et blik, hvis øjne kunne dræbe, så havde jeg slet ikke behøvet nogen kontrol.