Når EU svinger håndtasken

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Flyselskaberne skal give passagererne ret til at tage håndbage frit med ind i kabinen uden at opkræve ekstra, og man går så meget i detaljer, at det også skal gælde taxfree varer fra lufthavnen.

Af Ejvind Olesen    

Så fik vi endnu engang demonstreret i denne uge, hvor langt ned i detaljerne EU agter at gå spørgsmålet om passagerernes rettigheder, når de skal på en flyverejse. Ikke mindst når det gælder Europaparlamentet, som i onsdags stemte om et nyt lovforslag, hvis hovedformål er, at det skal være nemmere at være flypassager i Europa.

Vi skal ikke bare pakkes ind i vat. Vi skal pakkes ind i to lag vat. Vi skal have dækket fem nætters hotel og forplejning, hvis en naturbegivenhed ruller hen over os, så vi ikke kan komme tilbage til Europa. Det samme, hvis askeskyer lammer flytrafikken i en uge eller to, så vi sidder fast i Rom, hvor vi har betalt den fyrstelige pris af 840 kr. for en returbillet.

Hvor i alverden blev force majeure begrebet af? Har EU-politikerne – inklusive de danske – nogensinde hørt om det begreb? Jeg ved godt, at snevejr i juli i Københavns Lufthavn er force majeure, og at snevejr i februar ikke er det. Men hvordan i alverden skal et flyselskab forberede sig på en tsunami, som måske kommer hver 100. år i Fjernøsten? Eller en askesky for den sags skyld.

I følge Parlamentet skal passagerer også have lov til gratis at have håndtasken med op i flyet samt anden mindre bagage og vareindkøb fra lufthavnens forretninger. Det gælder også taxfree varer. Et begreb som EU som bekendt slet ikke anerkender.

Det er da også tåbeligt at opkræve en sådan afgift af flyselskabet. Det kan vi hurtigt blive enige om, og det er også kun et enkelt lavprisselskab eller to, der er startet på den galej. Men hvorfor i alverden blander EU sig i denne rene og skære forretning mellem to parter? Et flyselskab som sælger en vare til en kunde. Da må sælgeren vel bestemme prisen!

Noget helt andet er, at prisen skal være synlig og med i al markedsføring og ikke dukke op som skjulte afgifter. Det kan de enkelte landes regler og markedsføring vel godt selv administrere.

På mødet forleden blev det også besluttet, at et flyselskab gennem forsikring skal sørge for, at passagererne ikke mister deres penge (flybillet), hvis selskabet krakker. En ædel tanke uden hold i virkeligheden. Det ville være mere relevant at sige, at passagererne selv skal hytte deres eget skind og for eksempel sætte kryds ved de 20 kr. ved køb af flybillet i Danmark. Desværre en fuldstændig gennemhullet ordning af helt andre, velkendte grunde.

Lad os rulle os ud af vattæpperne. Bede EU koncentrere sig om noget alvorligt. Selv om det måtte falde især Parlamentet vanskeligt. Og lad det flyselskab vinde, som leverer et godt produkt med service og komfort til den rigtige pris. Hvor svært kan det være?!

God weekend.