WEEKENDKLUMME: Flyselskaber, piloter og kabinepersonale hader bevæbnede vagter om bord på flyene, og på danske fly er de ikke tilladt. Men allerede i 1974 kom de første fly med Air Marshals til Københavns Lufthavn. ”Vi skal ikke have skydeglade cowboys om bord”, sagde SAS-piloterne, da de blev spurgt for syv år siden.
Af Ejvind Olesen
Der er ikke rigtigt nogen, der bryder sig om at have civilklædte, bevæbnede sikkerhedsvagter om bord i flyene ud fra den betragtning, at det kan skabe utryghed hos passagererne og i det hele taget er farligt for flysikkerheden. Flyselskaberne vil også helst være fri, og i USA har de også talt om øgede omkostninger.
Vagterne indtager og kræver ofte de dyreste pladser på business class. Også selv om der er udsolgt. Og de kommer i sidste øjeblik af sikkerhedsgrunde. Og vil altid være i nærheden af døren til cockpittet.
Det har i USA ført til tvist – i hvert fald i starten – fordi der findes eksempler på en udsolgt kabine, hvor bonuskunder må ned på turistklasse for at gøre plads. Og de meget rejsende passagerer sporer med lethed, at det er Air Marshals, der skal ind for at holde øje med cockpitdøren. De er også i tvivl, om det er øget sikkerhed, at have en bevæbnet person ved siden af sig.
Da fotografen og jeg kom om bord på et El Al fly i 1974 i Københavns Lufthavn, hvor vi skulle flyve til Israel, krævede det ikke meget fantasi til at forestille sig, hvad der var bag en stor hvid teltlignende dug spændt ud over fire sæder midt i kabinen.
Fire skarpt bevæbnede soldater var på telttur i alt andet end camping. Et krav fra Israel efter flere flykapringer og terror i lufthavne i det urolige område i Mellemøsten, og i lufthavne, hvor El Al dukkede op.
Men dengang hverken talte eller skrev man så meget om hemmelige sikkerhedskrav. Men accepterede som en nødvendighed.
Vi måtte også en tur i kælderen i Københavns Lufthavn og gennem nogle meget skrappe fotoscannere, som ødelagde fotografens film totalt, hvilket vi heldigvis opdagede i tide. Og da man mødte mindst tre timer før, var der god tid til at nå tilbage og hente nye film.
Op gennem årerne voksede kravene fra USA og Israel om at have Air Marshals om bord på flyvninger til Skandinavien. Efter 11. september så amerikanerne gerne, at der hos SAS og europæiske selskaber var bevæbnede vagter på flyvninger over Atlanten, men den gik ikke i ret mange lande.
Især piloterne hos SAS var konsekvente: ”Vi skal ikke have skydeglade cowboys om bord på fly, hvor vi er i cockpittet,” lød det i en frisk kommentar, som næppe nåede til USA. I dag ville den via sociale medier være fremme på et øjeblik.
Både Udenrigsministeriet og Statens Luftfartsvæsen i samarbejde med politiet var inde over, hver gang et flyselskab skulle sikkerhedsvurderes. Det er de også i dag. Det kræver en sikkerhedsvurdering, som den iranske Mahan Air nu skal igennem og derfor må udsætte premieren til København.
Det danske personale sagde nej hver gang, og politikerne fulgte dem. På et tidspunkt var det ved at blive en sag, fordi lastearbejdernes fagforening, der nægtede at betjene et fly, hvis sikkerhedsvagterne gik uden for flyene med deres våben. Eller blot havde en påklædning, der indikerede, hvad de var udstyret med. Det må de formentligt heller ikke i dag.
USA lagde ekstra pres på lufthavne og flyselskaber uden for staterne efter 11. september. Men igen blev det et nej fra de skandinaviske regeringer. For udenlandske fly blev det tilladt gennem dansk lov i 2010. Og er det fortsat i dag. Først kom det i Danmark, senere i Norge.
Justitsminister Lars Barfod gav grønt lys på vegne af den danske regering ”under hensyn til sikkerhed om bord”, men piloterne sagde igen nej tak på deres fly. Enhedslisten stemte imod til det hele med ”risiko for ildkamp i et fly”. Ikke noget skydetelt her, tak!
Når man på film har set, hvordan kaprerne på de fire fly gik til værks 11. september, er det amerikanske krav forståeligt. Og måske skal vi være heldige for, at der ikke kommer et krav fra USA om, at alle fly af enhver nationalitet skal have Air Marshals om bord inden længe. Hvis de overhovedet vil have tilladelse til at lande i USA.
Den slags idéer har gode kår for tiden.
God weekend.