Destination Nord er med de øvrige 18 danske destinationsselskaber sat i verden for at arbejde med turismefremme og dermed skabe omsætning og jobs i turisme- og oplevelsesøkonomien. Arkivpressefoto.

Nordjylland savnede norske og svenske turister

Sommerens overnatningstal i Destination Nord – destinationsselskabet for Frederikshavn, Læsø, Brønderslev og Aalborg Kommuner – viser ”en blandet pose bolsjer,” konstaterer turistdirektøren.

Mange har haft en god sæson under svære omstændigheder med restriktioner og stor tvivl om udviklingen af corona, langt inde i maj og juni. Men for de større byer som Aalborg og Frederikshavn, hoteller og flere attraktioner og museer har det været en svær sæson.

Det skriver Destination Nord i en pressemeddelelse.

Årets sommer i Destination Nord 2021 – juni, juli og august – lå fra et turismemæssigt synspunkt under normalåret 2019 og en lille smule under 2020.

”Sommeren har været god mange steder – det gode vejr og en fortsat lyst hos danskerne til at opleve Danmark og vores del af Nordjylland, gav langt flere danske gæster end før pandemien, særligt på campingpladser og i feriehusene, og vi havde stort set lige så mange tyske overnatninger som i 2019. Men for de større byer, hoteller og mange af attraktionerne var det generelt en svær sommersæson,” siger Tonny Skovsted Thorup, direktør i Destination Nord.

Nordmænd og svenskere blev hjemme
Antallet af overnatninger i Destination Nord var i juni, juli og august i år på 96 procent af antallet i 2019, hvilket er på samme niveau som landsgennemsnittet. I forhold til 2020 havde Destination Nord denne sommer en nedgang i antallet af overnatninger på fem procent.

Også denne sommer var der markant flere danske gæster sammenlignet med tidligere ”normale” turismesomre, men det er ikke nok til at kompensere for de manglende udenlandske gæster – der har kun været 54 procent af de udenlandske overnatninger, vi så i sommeren 2019. Mest markant er det for de norske og svenske gæster, hvor overnatningerne denne sommer i forhold til 2019 faldt med henholdsvis 84 og 76 procent, skriver Destination Nord.

Det er især byerne, der har manglet gæster, det har betydet, at mange hotelværelser har stået tomme. Frederikshavn har især manglet de svenske gæster og i Aalborg har man været stærkt afhængig af kombinationen af konferencer og kongresser samt den dertilhørende omsætning på hoteller og restauranter i hverdagene, suppleret af norske feriegæster, som i gennemsnit bruger 1.800 kroner i døgnet på shopping, restauranter, hoteller og så videre.

Tilbageerobrer noget af det tabte
”Det er godt, at vi nu ser ind i en sæson med gode muligheder for at tilbageerobre noget af det tabte. Der er et rekordstort antal events på programmet, konferencesæsonen er i fuld gang, og de første afholdte konferencer har givet fuldt belagte hoteller. På flere områder er der positive takter, så tingene er ved at komme på sporet igen. Generelt er der god grund til optimisme for årets sidste måneder,” siger turistdirektøren og tilføjer:

”Vi har igangsat en massiv markedsføringsindsats på at få nordmændene tilbage til destinationen fra efterårsferien og frem til julen, men vi er naturligvis også i fuld gang med at tænke ind i det nye år, hvor vi skal fastholde det høje antal tyskere og danskere, suppleret med at nordmænd og svenskere skal vindes tilbage.

Vi er optimistiske i forhold til 2022, men der skal arbejdes meget hårdt,” siger direktør Tonny S. Thorup.

Relaterede artikler:

Nordjysk turistdirektør forventer ”buldrende vækst”

”Konspirationsteoretikere koster jobs i turismen”

”Skulle jeg forfølge min drøm, skulle det være nu”