Norsk lodsstrejke giver ekstra millioner til Danmark

Krydstogtskibe skal have norsk lods ombord når de sejler i norske farvande – men de norske lodser strejker, det får krydstogtskibe til at holde sig fra norske havne.

 

Det betyder bl.a. om mod seks ekstra krydstogtsanløb den kommende tid i Københavns Havn.

Kommer de seks ekstra skibe, så var denne gældende status gældende for Københavns Havn i fredags:

 

2. juni ankom Balmoral fra Fred. Olsen Cruises med 1.350 passagerer. I dag, mandag, ankommer efter planen Ryndam fra Holland America Line med 1.600 passagerer og Brilliance Of The Sea fra Royal Caribbean Cruise Lines, der har 2.500 passagerer ombord. 6. juni står Azura fra P&O Cruises til gå til kaj i Københavns Havn – skibet har 3.500 passagerer. Og foreløbig har Oriana, også fra P&O Cruises, meldt en ekstra ankomst – skibet har 1.900 passagerer, oplyser Arnt Møller Pedersen, krydstogtdirektør i Københavns Havn, til takeoff.dk

 

Strejken på de fleste lodsstationer i Norge betyder, at Norge dagligt går glip af 50.000 cruisegæster – og at turisterhvervet i Norge taber omkring 40 mio. kr. dagligt på strejken. Hertil kommer tilsvarende indtægtstab for leverandørindustri, myndigheder og havne i form af losning, afgifter og leverancer til skibene.

 

De ekstra ankomster af krydstogtskibe som følge af den norske strejke kan også mærkes i København. Sidste år brugte krydstogtgæster og besætningsmedlemmer 827 mio. kr. i København. Det fremgår af den årlige krydstogtsundersøgelse for 2011.

 

Nordeuropa er tredjestørste krydstogtregion i verden efter Caribien og Middelhavet. København er næsttravleste krydstogtshavn i Nordeuropa efter Southampton. En gennemsnitsberegning siger, at hvert anløb giver ca. 4 mio. kr. til København.

 

København bidrager også til vækst i de danske havne udenfor København, hvor antallet af krydstogtsanløb generelt er fordoblet fra 2010 til 2012.

 

Cruise Copenhagen Networks samlede indsats ses ved den stadige vækst i antallet af krydstogtskibe og passagerer til København – fra 2005 til 2012 har væksten i København været 96 pct. Det svarer til 375 skibe med 840.000 forventede passagerer i 2012.

Skrevet af Henrik Baumgarten