Norwegian kræver 100 mio. kr. af passagerer

norwegian boeing b737 flyLUFTFART: Mens SAS dækker norsk passagerafgift, selv om flybilletten var betalt før afgiften blev vedtaget, vil Norwegian have sine passager til at betale. Ellers kommer mulig inkasso-sag.

Den 1. juni indførte Norge passagerafgift på 88 kr. på indenrigsbilletter og 80 kr. på udenrigsflyvninger. SAS holder sine passagerer skadesløse, og vil selv betale afgiften til den norske stat for billetter købt inden afgiften blev vedtaget i det norske parlament, Stortinget.

Omvendt med Norwegian, der først, uden at spørge, ville opkræve afgiften fra passagerernes konti – selv om billetten var købt før afgiften blev vedtaget.

Fagdirektør i det norske Forbrugerrådet, Jo Gjedrem, har tidligere sagt til hjemmesiden E24.no: ”Man kan ikke bruge tidligere afgivet betalingsinformation til at trække fra kundens konto uden samtykke.”

Norwegians kommunikationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, svarede bl.a.: ”I vores rejsevilkår står tydeligt, at alle myndighedsafgifter skal betales.”

Norwegian gav sine afrejsende passagerer fra Norge indtil 15. august til frivilligt at indbetale afgiften – den skal direkte til den norske stat, det er ikke en indtægt for Norwegian.

Men de mange tusinde, der ikke betalte, har nu fået en regning fra Norwegian – i alt drejer det sig om over 100 mio. norske kr. Beløbet, Norwegian ønsker betalt via inkassobureauet Svea Finans, er nu op til 99 kr. pga. ”fakturaomkostninger.”

Norsk TV2 har spurgt Norwegians kommunikationschef, Lasse Sandaker-Nielsen, hvad konsekvenserne bliver, hvis den fremsendte regning ikke betales. Vil det så blive en inkassosag?

Lasse Sandaker-Nielsen svarer i mail til TV-stationen: ”Det må Norwegian tage stilling til. I første omgang forventer vi, at kunderne betaler afgiften til den norske stat.”

Norsk TV2 har også en udtalelse fra SAS informationschef i Norge, Knut Morten Johansen, der forstår Norwegians beslutning om at opkræve de 100 mio. kr.

”SAS’ beslutning om ikke at opkræve afgiften for billetter købt før afgiften blev vedtaget, vil give SAS et tab. Men vi dækker omkostningen. Men da det drejer sig om store beløb (for Norwegian over 100 mio. kr., red), har vi forståelse for, at Norwegian ønsker at inddrive dem.”

Ryanair gav den nye norske passagerafgift skylden for, at selskabet lukkede sin base på Rygge-lufthavnen ved Oslo.