Flyselskabet Norwegian og Petter Stordalens hotelkoncern Strawberry lancerer deres bebudede fælles digitale fordels-valuta. ”Spenn” skal kunne bruges i tilkoblede loyalitetsprogrammer.
De to parter har nu sat navn på deres tidligere præsenterede fælles digitale fordels-valuta, Spenn. Navnet kan minde om det engelske ord for at bruge, spend. Men på norsk er “spenn” slang for “penge/kontanter.”
Spenn bliver sat i søen sidst på året, oplyser de to norske joint-venture partnere i en pressemeddelelse. I spidsen for Spenn bliver Norwegians tidligere marketingdirektør, Christoffer Sundby.
Når Spenn er operationel fra efteråret, kan optjente bonuspoint fra flyselskabet Norwegian og Strawberry-hotelkæden, der tæller cirka 250 nordiske hoteller, bruges til betaling af ydelser. Det samme vil være tilfældet for tilkoblede loyalitetsprogrammer. Hvilke disse bliver, er endnu ikke oplyst.
Norwegian og Strawberry har tidligere meddelt, at de to koncerners respektive loyalitetsprogrammer, Norwegian Reward og Strawberry, samlet har over 10 millioner medlemmer i og udenfor Norge.
Optjente bonuspoint kan bruges hos partnere
I pressemeddelelsen siger Spenn-direktør Christoffer Sundby: ”Med Spenn kan man optjene bonuspoint ved hotelovernatninger hos Strawberry og bruge de optjente point hos Norwegian – eller omvendt. Med en fælles fordelsvaluta kan man indsamle og bruge point på tværs af forskellige tilknyttede loyalitetsprogrammer.”
Norwegian Reward og Strawberrys fordelsprogram vil på sigt søge at tiltrække andre ”ledende aktører” fra hele Norden, hvorved bonusprogrammedlemmerne får flere steder at optjene og bruge bonuspoint, oplyses det.
Det oplyses ikke, hvilke typer ”ledende aktører” der tænkes på – men Petter Stordalen ejer for eksempel knap 40 procent af Nordic Leisure Travel Group med blandt andet Danmarks største rejsebureau, Spies, og i Norge og Sverige rejsearrangøren Ving. Ligeledes har han ejerinteresser i det norske rederi Hurtigruten.
Relaterede artikler:
Strawberry sætter navn på ny hotelkæde