Ny flyrute skal øge vækst i Esbjerg

jet time ATRFLYSELSKABER: Med belægning på 40 pct. til en snitpris på 807 kr. pr. solgt billet vil der være økonomi i Es-Air.dk’s kommende rute mellem Esbjerg og København, siger bestyrelsesformanden. Den nye indenrigsrute letter første gang 2. marts, hvor danske Jet Time fire gange på hverdage får returflyvninger på strækningen.

Bag Es-Air.dk står virksomheder fra Esbjerg med behov for hurtigere forbindelse til København. Es-Air.dk ejer ikke fly, men bruger ATR’er fra Jet Time.

Es-Air.dk vil fra starten have tre billettyper, Saver til 550 kr., Semiflex til 1.050 kr. og Fuldflex til 1.550 kr. Ligeledes tilbydes firmaer et Smart ”klippekort” med op 100 enkeltrejser til 99.000 kr.

Ud over fire flyvninger på hverdage i hver retning og en på søndage bliver der to under ferie- og helligdage.

ES-Airs bestyrelsesformand, advokat Anders Steenstrup, siger til standby.dk: ”Ruten kommer, fordi kapitalgrundlaget for den nu er etableret. Ruten vil blive brugt af pendlere, da der er enormt behov for arbejdskraft i Esbjerg-regionen. Navnlig offshore-sektoren har svært at skaffe arbejdskraft. Vi vil lokke arbejdsløse ingeniører i København til Esbjerg. De kan tage morgenflyet mandag.”

Anders Steenstrup tilføjer, at Esbjerg ud over offshore-industrien er verdens største udskibningshavn for vindmøller og vindmølledele.

Anders Steenstrup siger til standby.dk: ”Jet Time kom med et gennemarbejdet oplæg. Vi havde overvejet at bruge Alsie Express fra Sønderborg, men var nervøse for, at Alsie Express ikke havde det fornødne materiel ved aflysninger. Vi taler nu med SAS om interline-aftaler ud af Københavns Lufthavn.”

Den nye rute mellem Esbjerg og København letter 2 marts med ATR 72-500 turbopropfly med plads til 66 passagerer. Passagergrundlaget er det aktivitetsboom, Energi Metropol Esbjerg oplever som bl.a. offshore-havn.

”Det er vort håb, at mange ubesatte jobs i Esbjerg kan tiltrække tilflyttere og pendlere, og at de mange eksperter med relation til Energi Metropol Esbjerg med den nye flyrute kan finde den nødvendige tilgængelighed til og fra Esbjerg,” siger formanden.

Mens Jet Time i dag opererer otte ATR-propelfly for SAS, øges tallet fra dette års sommerprogram med yderligere tre. De tre nye ATR-fly på vej til Jet Time er ATR 72-500 med plads til 66-68 passagerer.

Selve Jet Time har i øjeblikket 27 fly, 17 Boeing B737, der bl.a. bruges til charterflyvninger, samt 10 ATR-fly, otte i SAS-bemaling, to i Jet Times farver.

Jet Time er på vej mod 600 medarbejdere og forventer i dette regnskabsår en omsætning på ca. 1,5 milliarder kr. Jet Time lettede første gang i 2006.