Ny formand ved roret i Cruise Copenhagen Network

Direktør for Cruise Copenhagen Network, Bo Nylandsted Larsen, til venstre, med netværkets nye formand, Søren Jespersen.

Direktør for Cruise Copenhagen Network, Bo Nylandsted Larsen, til venstre, med netværkets nye formand, Søren Jespersen.

KRYDSTOGTER: Søren Jespersen, en mand med en lang karriere inden for luftfart og rederier, bliver ny formand for Cruise Copenhagen Network. Dermed er bestyrelsesformanden og direktøren for CCN begge tidligere topchefer i SAS.

Den nye formand for Cruise Copenhagen Network, Søren Jespersen, skal stå i spidsen for en branche, der med adskillige års vækst, står over for udfordringer med bl.a. nye miljøkrav.

Søren Jespersen kender rejsebranchen og rederi-verdenen, når han sætter sig i formandsstolen for Cruise Copenhagen Network, der – trods navnet – ud over København samler 10 danske krydstogthavne og aktører fra Skagen til Rønne. Søren Jespersen har været Senior Vice President for World Sales hos SAS. I 2004 blev han direktør for DFDS Seaways og i 2011 koncernchef for Mols-Linien.

”Med Søren Jespersens kendskab til maritime erhverv, turisme og erfaring med bestyrelsesarbejde er han den helt rigtige til posten,” siger Karim Nielsen, adm. direktør hos Brøchner Hotels og bestyrelsesmedlem i Cruise Copenhagen Network.

Krydstogtbranchen, der i 2012 havde 840.000 passagerer i København, står over for nye udfordringer. Ud over at den internationale konkurrence øges, er der nye miljøkrav på vej, som gør det dyrere for rederierne at sejle i Østersøregionen, hvor København er central destination. Og da vækstkurven for krydstogtbranchen ikke ser ud til at stige i 2014, skal der satses anderledes for at sikre indtjening i branchen.

”De kommende miljøkrav, som vi rammes af, kommer ikke til at gælde krydstogtdestinationer i Sydeuropa. Det betyder, vi skal anstrenge os mere, hvis rederierne fortsat skal synes, vi er en attraktiv samarbejdspartner,” siger Søren Jespersen og tilføjer: ”Det betyder, at vi som netværk må rykke tættere sammen på områder, der gavner helheden. Det kræver vilje, mod og nytænkning.”

København er, i kraft af de seneste års markante stigning i antal anløb og passagerer, den travleste krydstogtdestination i Norden, i 2014 åbner nyt kajanlæg til krydstogtskibene i Frihavnen.

Krydstogtbranchen omsætter årligt for 1,4 mia. kr. i hovedstaden, og for at sikre indtjeningen, skal der fokuseres på at få mere ud af gæsterne. Der skal bl.a. satses mere på kvalitet og at antallet af krydstogtpassagerer, der overnatter på hotel i byen før og efter krydstogtet, stiger.

Direktør for Cruise Copenhagen Network er Bo Nylandsted Larsen, der også har fortid som topchef i SAS.