
Direktør for Cruise Copenhagen Network, Bo Nylandsted Larsen, til venstre, med netværkets nye formand, Søren Jespersen.
KRYDSTOGTER: Søren Jespersen, en mand med en lang karriere inden for luftfart og rederier, bliver ny formand for Cruise Copenhagen Network. Dermed er bestyrelsesformanden og direktøren for CCN begge tidligere topchefer i SAS.
Den nye formand for Cruise Copenhagen Network, Søren Jespersen, skal stå i spidsen for en branche, der med adskillige års vækst, står over for udfordringer med bl.a. nye miljøkrav.
Søren Jespersen kender rejsebranchen og rederi-verdenen, når han sætter sig i formandsstolen for Cruise Copenhagen Network, der – trods navnet – ud over København samler 10 danske krydstogthavne og aktører fra Skagen til Rønne. Søren Jespersen har været Senior Vice President for World Sales hos SAS. I 2004 blev han direktør for DFDS Seaways og i 2011 koncernchef for Mols-Linien.
”Med Søren Jespersens kendskab til maritime erhverv, turisme og erfaring med bestyrelsesarbejde er han den helt rigtige til posten,” siger Karim Nielsen, adm. direktør hos Brøchner Hotels og bestyrelsesmedlem i Cruise Copenhagen Network.
Krydstogtbranchen, der i 2012 havde 840.000 passagerer i København, står over for nye udfordringer. Ud over at den internationale konkurrence øges, er der nye miljøkrav på vej, som gør det dyrere for rederierne at sejle i Østersøregionen, hvor København er central destination. Og da vækstkurven for krydstogtbranchen ikke ser ud til at stige i 2014, skal der satses anderledes for at sikre indtjening i branchen.
”De kommende miljøkrav, som vi rammes af, kommer ikke til at gælde krydstogtdestinationer i Sydeuropa. Det betyder, vi skal anstrenge os mere, hvis rederierne fortsat skal synes, vi er en attraktiv samarbejdspartner,” siger Søren Jespersen og tilføjer: ”Det betyder, at vi som netværk må rykke tættere sammen på områder, der gavner helheden. Det kræver vilje, mod og nytænkning.”
København er, i kraft af de seneste års markante stigning i antal anløb og passagerer, den travleste krydstogtdestination i Norden, i 2014 åbner nyt kajanlæg til krydstogtskibene i Frihavnen.
Krydstogtbranchen omsætter årligt for 1,4 mia. kr. i hovedstaden, og for at sikre indtjeningen, skal der fokuseres på at få mere ud af gæsterne. Der skal bl.a. satses mere på kvalitet og at antallet af krydstogtpassagerer, der overnatter på hotel i byen før og efter krydstogtet, stiger.
Direktør for Cruise Copenhagen Network er Bo Nylandsted Larsen, der også har fortid som topchef i SAS.