HOTELLER: Irske Brian Gleeson er ikke kun glad for sit nye job på det berømte 5-stjernede hotel. Han er på blot to uger også blevet meget begejstret for København.
Af Kitt Andersen
”Jeg er holdt op med at tælle, hvor mange gange jeg har fortalt andre, hvor cool København er. Jeg elsker det. Jeg tog for første gang i dag (tirsdag 12/1, red.) en tur på cykel, og jeg fik at vide, at jeg smilede fra øre til øre. Jeg følte mig som en lokal. Jeg kommer ikke til at glemme denne dag.”
Og du var ikke bange for trafikken?
”Nej, vi irere er ikke så lette at skræmme,” siger 37-årige Brian Gleeson med et smil.
Han er ny hoteldirektør på Radisson Blu Royal, hvor han deler ledelsen med 32-årige Helene Hallre, der er hotelchef. Helene kommer fra Norge, og hun har siden januar 2016 fungeret som hoteldirektør indtil udnævnelsen faldt på plads.
Ikke et hvilket som helst hotel
Fra at have været hoteldirektør for tre hoteller i Stavanger i Norge, skal Brian Gleeson nu blot koncentrere sig om et enkelt. Men det er til gengæld heller ikke et hvilket som helst hotel.
”Der er brug for en masse energi og fokus fra både hoteldirektørens og personalets side, når det er et så ikonisk og vigtigt hotel som Radisson Blu Royal,” siger Brian Gleeson, der har ansvaret for den kommercielle strategi, kvaliteten og den strategiske langtidsplanlægning.
Han er uddannet i Hotel & Catering Management fra Griffith College i Dublin, Irland, og The American Hotel & Lodging Association i Washington, USA. Han er desuden kåret som ”Best Hotelier” af MKG Worldwide Hospitality Awards 2014 for sin præstation på Radisson Blu Paradise Resort & Spa i Sochi, Rusland. Brian Gleeson har været ansat i Carlson Rezidor siden 2001.
”Markedet i København er ekstremt konkurrencepræget. Der er mange hoteller med høj standard. Men vi har en fordel frem for de øvrige hoteller. Radisson Blu Royal har i sig selv både en historie som det første designhotel, der er SAS-forbindelsen og det, at Radisson brandet er startet her og i Norden i det hele taget. Så min største udfordring er at differentiere os på servicen. Vi skal skille os ud fra alle de andre hoteller i København.”
Rart at blive genkendt
Og Brian Gleeson lægger ikke ud med at opfinde den dybe tallerken. Hotellets første direktør Alberto Kappenberger, som restaurant Alberto K på 20. etage af hotellet er opkaldt efter, og senere hans søn Roy Al gjorde en dyd ud af at hilse på gæsterne og få dem til at føle sig hjemme. Det samme gør både Helene Hallre og Brian Gleeson. Og ellers er det de små detaljer, der gør forskellen.
”Det mest basale ved hotelmanagement går aldrig af mode. Det kan være noget så simpelt som hvordan, du bliver mødt, når du ankommer til hotellet. Eller at lægge mærke til, hvad der står på bagagemærket, så man kender navnet, når gæsten står i receptionen. Det er der ikke noget nyt i, men the devil is in the detail. Så det er noget så enkelt som det, men det fylder meget hos os.”
”Der er ikke noget som at blive budt velkommen som en gammel ven. I ethvert land i verden er det rart, når man bliver genkendt, og at nogen ved, hvad du kan lide og ikke kan lide. Det får dig til at føle dig mere velkommen. Det får du ikke alle steder.”
Radisson Blu Royal har en meget loyal kundekreds af businessgæster, og de har også bemærket, at der er blevet ansat en ny general manager.
”Inden for de to seneste uger har jeg lagt mærke til, at der er mange, der både kender Helene, personalet i receptionen samt blandt rengøringspersonalet og ved morgenmaden. De føler sig hjemme, når de er i Danmark, og det har virkelig været en god oplevelse for mig. De ved ovenikøbet hvem jeg er, fordi de har hørt, at jeg skulle komme.”
Læs mere om Brian Gleeson og Helene Hallre i vores næste magasin, der udkommer i starten af februar.