Pressefoto for Montreux Oberland Bernois, der nu - uden tidligere tiders togskifte - forbinder Montreuz og Interlaken: Tobias Ryser.

Ny togrute i gang 150 år efter ideen blev lanceret

Søndag havde den schweiziske turisttogrute Golden Pass Express premiere – 150 år efter ideen blev undfanget. Toget kan selv skifte mellem strækningens sporvidder og højden på perronerne.

Det er 150 år siden, at ideen først kom om en direkte togrute mellem tre schweiziske turistattraktioner – fra Interlaken via Gstad til Montreux.

Problemet var dog, at strækningens etaper har forskellige sporvidder. Noget af strækningen har en sporvidde på blot én meter, mens Europas såkaldte normalsporvidde, også i Schweiz, er 1,435 meter. Og at højden ikke var ens på stationsperronerne.

Men det er nu løst. Indbygget teknik i de nye tog til den cirka 130 kilometer lange strækning betyder, at ét hjulsæt på få sekunder sænkes, mens det andet løfter sig – afhængig af vidden på togsporet. Ligeledes kan passagervognene løfte og sænke sig de nødvendige centimeter, afhængig af perronhøjderne, skriver CNN (artiklens video viser skiftet mellem de to sporbredder)

Det er måske lidt overdrevet at kalde den nye forbindelse Golden Pass Express, for turen på de 130 kilometer tager små tre en halv time. Men togturen kan gennemføres hurtigere end før, hvor der skulle skiftets tog to gange – på grund af de uens bredder på togsporene, der var drevet af tre togselskaber.

Klik for større format. Sådan ser den 130 kilometer lange strækning ud med sine stop. Kort: Montreux Oberland Bernois.

Op til fire daglige returkørsler
Nu hvor Golden Pass Express kan køre lige igennem, uden togskift, kan passagererne i stedet bruge tiden på at nyde de smukke udsigter med bjerge, dale, søer og meget andet, skriver CNN.

Premiereturen var i går, søndag. I første omgang kører toget én gang om dagen i hver retning. Senere kommer der fire daglige returkørsler.

Ruten drives af jernbaneselskabet Montreux Oberland Bernois (MOB), der er sikker på, at GPX-ruten nok skal blive en succes, ikke mindst blandt turister.

Toget kører blandt andet mellem Interlaken og Zweisimmen, denne strækning tilhører Bern Lotschberg Simplon (BLS), Schweiz’ største private jernbaneselskab, der også har de højere perronhøjder.

700 millioner kroner for 23 togvogne
De særligt designede 23 gennemkørende togvogne hos GPX har kostet 93,5 millioner dollars, cirka 700 millioner kroner – men så klarer de også problemet med et gennemkørende tog mellem Montreux og Interlaken, 150 år efter ideen først kom.

Men partnerne bag projektet, der foruden togselskaberne også tæller tre schweiziske kartoner samt det schweiziske transportministerium mener, at pengene er givet godt ud for at tiltrække turister og dermed styrke regionernes økonomi.

Passagererne på GPX-togene kan vælge mellem tre klasser, den dyreste enkeltbillet – på Prestige Class – er cirka 850 kroner, 113 schweizerfranc.

GPX-togene tilbyder Second Class, First Class og Prestige Class. Togselskabet anbefaler forhåndsbookinger for grupper, over 10 personer.

 

Relaterede artikler:

Rejsearrangør øger salg af eksklusive togrejser

Flyselskab sender passagerer med toget

Dansk rejsebureau øger antal rejsemål med tog