Alene i USA har rejsende med handicap det seneste år brugt 355 milliarder kroner på rejser, viser ny undersøgelse. Denne gruppe har store udfordringer med flyselskaber, lufthavne og hoteller.
Rejsende fra USA med større eller mindre handicap har det seneste års tid brugt omkring 50 milliarder dollars, cirka 355 millioner kroner. Det viser i hvert fald en ny undersøgelse fra handicaporganisationen Open Doors Organization (ODO) og The Harris Poll. Undersøgelsen er gennemført fem gange siden 2002, skriver branchemediet Travelpulse.
Hvis det antages, står der i undersøgelsen, at alle de rejsende bevægelsesudfordrede er ledsaget af en medrejsende, så fordobles dermed det antal milliarder denne målgruppe bruger i rejsebranchen.
Udover forbruget på køb af rejseydelser, viser tallene fra undersøgelsen, at det alene på det amerikanske marked drejede sig om 25,6 millioner bevægelseshæmmede der over to år – mellem 2022 og ind i 2024 – foretog 77 millioner rejser.
Over 80 procent brugte nettet som led i deres rejseplanlægning, for eksempel for at se om det valgte hotel var handicapvenligt. Mens 84 procent af de rejsende i undersøgelsen i 2020 boede på hotel, var det tal faldet til 79 procent for de tal fra i år, der indgår i analysen.
Et transportområde i stigning fra 2022- til 2024-undersøgelsen er tog – mens 10 procent af deltagerne brugte toget i 2022, var tallet i år steget til 13 procent.
Også krydstogter værdsættes i stigende grad af bevægelsesudfordrede. Mens de i 2020-undersøgelsen købte krydstogter for 10,4 milliarder dollars, var tallet steget til 18,5 milliarder dollars i 2024-opgørelsen.
Kritik af flyselskaber, lufthavne og hoteller
I artiklen fra Travelpulse siger Eric Lipp, direktør for handicaporganisationen Open Doors Organization:
”Rejsende med handicap og bevægelsesudfordringer omfatter mange ældre – men deres forbrug på rejseydelser viser, at de er en vigtig del af rejsebranchens sammensætning. Og data i vores undersøgelse giver rejsebranchen værdifuld indsigt i ønsker og prioriteter fra denne målgruppe.”
81 procent af deltagerne i undersøgelsen svarede, at de havde udfordringer med flyselskaber, 84 sagde det samme om lufthavne, mens 74 havde udfordringer med hoteller – det kan være alt fra tunge hoteldøre til at der ikke er en siddebænk i brusebadet.
Relaterede artikler:
Dansker rejste til Polarcirklen i handicapscooter
Pakkerejse-Ankenævnet delvist enig med to meter høj bevægelseshæmmet rejsekunde