Under næste års sommerprogram pønser engelsk-finske Flybe på danske indenrigsruter, mens ungarske Wizz Air måske vil flyve til Østeuropa. Der kommer ny beboer i lavprisfaciliteten CPH Go – og i Billund har KLM lagt billet ind på endnu en afgang på hverdage.
Der bliver ca. 150.000 flyvninger til og fra Københavns Lufthavn under næste års sommerprogram fra marts til oktober. Det er ca. samme antal som dette års sommersæson.
Ifølge direktør for Airport Coordination Denmark, Frank Holton, er der ikke mange nyheder til næste års sommersæson i Københavns Lufthavn i form af nye flyselskaber eller nye ruter – ud over de allerede offentliggjorte, herunder f.eks. SAS’ ti nye ruter.
Airport Coordination Denmark, ACD, koordinerer slot-tider, ankomst- og afgange, for lufthavnene i København, Billund og Islands hovedlufthavn, Keflavik. Frank Holton har netop været til den halvårlige kongres om flyselskabernes planlagte nye ruter for sommersæsonen 2013. Den blev i år holdt i Toronto.
Air China meddelte for snart et år siden, at det ville åbne mellem Beijing og København, men udskød planen. Star Alliance-medlemmet har heller ikke til næste års sommerprogram bedt om slot-tider i København.
”Til gengæld får Easyjet ikke mere Københavns Lufthavns lavprisfacilitet, CPH Go, for sig selv. Hollandske Transavia vender tilbage til København og vil bruge CPH Go på en ny rute til Eindhoven. For at kunne bruge CPH Go skal flyene vendes på en halv time,” siger Frank Holton til standby.dk og tilføjer:
”Om ungarske Wizz Air åbner på København er et åbent spørgsmål. Men de har i hvert fald bedt om slots til ruter fra København til hhv. Ungarns næststørste by, Debrecen, og Arad i det vestlige Rumænien.
Ryanair har ikke søgt slots i Københavns Lufthavn næste sommer, hvor Thai Airways ser ud til at fortsætte med at betjene København med Boeing 747, selv om selskabet har luftet muligheden for at introducere B777 på ruten til Bangkok.”
Finsk-engelske Flybe fløj i år fra januar til november mellem Stockholms city-lufthavn, Bromma, og København. Så opgav selskabet, der ikke havde brugt store kræfter på at markedsføre ruten. Men Flybe har ikke opgivet København. Til næste års sommerkøreplan har selskabet bedt om over 5.600 slots, hvilket vil gøre det til lufthavnens fjerdestørste. Men om selskabet kommer til København er anden sag. Flybe har meddelt ACD, at det fra næste sommersæson vil flyve fra København til Bornholm, Bromma og Karup.
I antal af ansøgte slots for næste års sommerkøreplan på Københavns Lufthavn har SAS ca. halvdelen af de 150.000, 75.000, Norwegian har søgt om 20.000, Easyjet 5.800, Flybe 5.600, Danish Air Transport 4.500, Lufthansa 3.300, Widerøe 3.000, Air Berlin 2.900, KLM og British Airways begge 2.500 og svenske NextJet 2.200.
I marts sidste år åbnede Air France mellem Billund og Paris med tre fly på hverdage, siden er antallet beskåret til blot en enkelt daglig afgang. Sådan ser det ud til at fortsætte i næste års sommerprogram, hvor Air France kun har tilmeldt en daglig afgang.
Til gengæld vokser KLM efter de indleverede planer for næste år fra fem til seks fly på hverdage, oplyser Frank Holton og tilføjer, at Turkish Airlines ikke har ændret sine påtænkte betjening af hhv. Billund og Aalborg. Turkish Airlines har til standby.dk oplyst, at selskabet påtænker at flyve direkte fra Istanbul til hhv. Billund og Aalborg – frem for, som i dag, fra Istanbul til Aalborg, derfra til Billund og så retur til Istanbul.