Nye stole for 450 mio. kr.

I SAS hovedkvarter i Frösundavik i Stockholm er en gruppe stole udstillet, så husets gæster kan få en forsmag. Presseansvarlig i hovedkvarteret, Henrik Edström, tog forskud på glæderne under Stand By's besøg. (Foto Preben Pathuel).

I SAS hovedkvarter i Frösundavik i Stockholm er en gruppe stole udstillet, så husets gæster kan få en forsmag. Presseansvarlig i hovedkvarteret, Henrik Edström, tog forskud på glæderne under Stand By’s besøg. (Foto Preben Pathuel).

MODERNISERING: Det kan ikke nytte noget at nægte at SAS har været længere end de fleste om at få kabinerne på langruter ført op til moderne standard. Nu sker det fra årsskiftet, og der er ikke tale om udsalgspriser på nye møbler.

SAS var ikke vildt heldige, da man i sin tid var første indkøber af specielle nye stole, som delvist kunne lægges ned på business class. De skulle være bedre end andre. Det var de ikke. Og nu fases de ud.

Fra årsskiftet starter ombygningen af kabinerne på business class og mindre ændringer på SAS Plus. Syv fly af typen Airbus A 330/340 skal gennem kuren i løbet af 2015, hvilket bl.a. betyder, som meddelt i går, at der ikke bliver det samme antal afgange til New York som i år. Perioden med to daglige afgange fra København på den meget trafikrede rute indsnævres med et par måneder. Der kan formentlig ventes andre udfald i perioder.

Til gengæld skulle resultatet blive godt, og prisen er også derefter. Denne gang skal det være det bedste af det bedste. Stole på business class med alle moderne bekvemmeligheder og 180 grader liggestilling. Nogle selskaber har fortsat kun 170 grader stole på bedste klasse.  Hos SAS bliver selve stole-længden, når den slås helt ud, 196 cm. Der er mange lange passagerer nu om dage.

Business class tager også mere plads end i dag. Derfor bliver der færre sæder, men alle i konfiguration 1-2-1. Samtidig installeres sidste nye skrig i underholdningssystemer med tilhørende HD-skærme og lydkvalitet.

SAS Plus bliver også opgraderet, og her er de nye stole i 2-3-2 på tværs opstilling. Men, det er trods alt de fleste som fortsat rejser på SAS Go. De kan fortsat glæde sig over, at stolene er 2-4-2 på tværs. Det betyder meget med 2-sæderne som en mulighed i hver side af kabinen.

SAS har pt. 11 langdistancefly, men har i de næste år bestilt fire nye fly i samme serie. Og de har fra starten de nye stole installeret.

Hele herligheden er beregnet til at koste ca. 450 mio. kr. for nye stole og ombygning af de syv fly.