Nyt projekt skal gøre det lettere for turister og københavnere uden bil at komme fra byen til svært tilgængelige attraktioner på Sjælland, som ikke er direkte tilgængelige med offentlig transport.
Ofte kører toget ikke helt til døren, og derfor benytter mange turister bilen, når de skal rundt til attraktioner uden for København.
Derfor misser mange billøse internationale turister og lokale i København nogle af de store oplevelser på Sjælland og øerne, til trods for korte afstande og relativt god tilgængelighed. Undersøgelser viser, at en stor del af årsagen til den manglende brug af eksempelvis offentlig transport er ”last mile-udfordringer.” Altså, at det er besværligt at komme det sidste stykke fra togstationen ud til de eksempelvis naturområder eller museer, man vil besøge.
Det vil projektet Grøn Tur/Retur, gøre noget ved, skriver Wonderful Copenhagen i en pressemeddelelse. Projektet er et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, VisitNordsjælland, Visit Fjordlandet og Visit Sydsjælland-Møn og Wonderful Copenhagen.
Shuttlebus og lejecykler på stationer
”Vi tester, hvad der skal til for at få turister til at besøge attraktioner uden for København uden at sætte sig ind i bilen. En del af projektet er også at gøre opmærksom på andre og mindre kendte oplevelser, som man sagtens kan få på en dagstur uden bil, hvis transporten hele vejen fra A til Z ellers er nem og overskuelig,” siger Claudia Rota Andersen, projektchef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Projektet skal udvikle og teste løsninger, som skal inspirere nationale såvel som internationale turister til at tage fra København til oplevelser på Sjælland og øerne ved brug af offentlig transport og last-mile løsninger.
I løbet af sommeren skal en shuttlebus, en last-mile vandrerute, lejecykler på stationer, og dertilhørende ruteforslag gøre det nemmere for turister og andre besøgende at nå ud til eksempelvis Sagnlandet Lejre, Herslev Bryghus, Gavnø Slot, Kikhavn og Nationalpark Kongernes Nordsjælland.
Hvordan turisterne bruger de nye løsninger og kommer ud til attraktionerne, bliver nøje overvåget i løbet af sommeren, hvor der blandt andet vil være livetests, spørgeskemaundersøgelser og optælling af brugere, så destinationerne har mulighed for at justere løsningerne undervejs. Samtidig giver målingerne cykeludlejere, museer og andre aktører en tryghed for, at mobilitetsløsningen faktisk resulterer i flere gæster.
Til efteråret bliver erfaringer og viden samlet i et inspirationskatalog, så flere destinationer kan skabe holdbare last-mile-løsninger. Projektet resulterer i anbefalinger til, hvordan destinationer og øvrige aktører kan teste og udvikle bæredygtige mobilitetsløsninger.
Relaterede artikler:
Danske attraktioner mistede 11 millioner besøgende