Øresundsbron, den 16 kilometer lange faste forbindelse mellem Danmark og Sverige, består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Her er det betalingsanlægget i forgrunden. Pressefoto for Øresundsbron: Stig-Åke Jönsson/MalmöBild.

Øresundsbron mistede næsten halvdelen af trafikken

Trafikudviklingen sidste år på Øresundsbron gav rekorder i godstrafikken, men også fald i personbiltrafikken på næsten 40 procent, viser opgørelse.

”Nu fortsætter vi med at genskabe tilliden til, at Øresundsbron altid er åben, og fokuserer på potentialet i en integreret region,” siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron i en pressemeddelelse om sidste års højdepunkter.

2021 både startede og sluttede med stramme indrejseregler i begge retninger. I første kvartal af 2021 faldt antallet af rejser over broen cirka 55 procent i forhold til året før. Vejtrafikken var omkring 30 procent lavere i begyndelsen af juli sidste år sammenlignet med samme tidspunkt i 2019, men i slutningen af september 2021 var biltrafikken kun cirka 14 procent lavere end i 2019, oplyses det.

I snit havde Øresundsbron sidste år i snit 11.318 personbiler om dagen, cirka 4,1 millioner for hele 2021. Det var et fald fra 2019 på 39 procent. I 2019, året inden coronakrisen, passerede i snit 18.600 personbiler Øresundsbron hver dag.

Flere arbejder hjemmefra
Den positive udvikling fortsatte sidste efterår, indtil de nye indrejserestriktioner i begge lande i slutningen af december 2021 fik trafikken til at falde cirka 35 procent sammenlignet med 2019. Alligevel har Øresundsbron haft en nettotilgang af kunder på omkring 25.000 i løbet af 2021, viser opgørelsen.

I pendler- og erhvervstrafikken har kørevanerne ændret sig, noterer Øresundsbron. Flere arbejder hjemme, hvilket påvirker både ture til arbejdspladsen og til møder. Det har også stor betydning, at rejserne til og fra Københavns Lufthavn fortsat er langt fra tidligere tiders niveau.

Til gengæld slog godstrafikken sidste år flere rekorder. Hver måned siden februar har lastbiltrafikken over broen været rekordhøj. Aldrig før har godstrafikken i en enkelt måned oversteget 50.000 passager – en milepæl, der blev overgået i både marts, juni og november.

På miljøsiden udskiftede Øresundsbron sidste år over 4.500 lysstofrør med LED-rør i Øresundsbrons tunnel. Det anslås, at dette vil reducere tunnelbelysningens energiforbrug med cirka 50 procent sammenlignet med de gamle lysstofrør.

Også sidste år blev Øresundsbrons jernbane opgraderet til det fremtidige signalsystem ERTMS – en europæisk standard, der forenkler togtrafikken mellem lande med et fælles signalsystem.

Relaterede artikler:

Stor færgerute nærmer sig omsætningen før krisen

Øresundsbron kritiserer danske restriktioner

Fordobler hotelværelser ved Københavns Lufthavn