Øresundstogene kan blive rent svensk trafiksystem

oresundstag_malmocDer starter nu et forstudie for at undersøge, hvorledes Øresundstogene over broen kan organiseres som et rent svensk trafiksystem, som går til og fra København.

Det kan betyde én operatør for trafikken og forenkle driften, mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson. Rapporten skal præsenteres til marts næste år og den nuværende trafikaftale udløber i 2019.

”Udgangspunktet er dels, at det handler om en lille andel rejsende fra Sverige, som kører videre på Kystbanen efter København og tilsvarende for trafikken i den anden retning. Dels handler det om at gøre driften enklere og kvalitetsmæssigt bedre. Ved at samordne trafikken og have én operatør, bliver ansvaret ligeledes enklere”, mener Magnus Andersson.
”Som det er nu, er der mange parter indblandede i Øresundstogstrafikken over broen. Det er ikke optimalt. Kvalitetsproblemerne og den operative drift bliver kompliceret, og spørgsmålet er om det kan gøres anderledes”.

Fra dansk side anses det for at være i orden, at togtrafikken over broen bliver mere svensk og går til og fra København.

Den nuværende aftale udløber i 2019 og den danske aftale mellem ministeriet og DSB til 2024, men med mulighed for at forkorte aftalen med hensyn til Øresundstogene.

I dag ligger ansvaret for trafikken med Øresundstog på svensk side hos seks regionale selskaber med Skånetrafiken i spidsen. I Danmark varetages Øresundstogstrafikken af statslige DSB for Transport- og Bygningsministeriet. Analysen handler om, at hele ansvaret for driften lander på svensk side og strækningen i Danmark forkortes ved at togene kører går til og fra København med Østerport som endestation og ikke til Helsingør som i dag, skriver News Øresund.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.