Der har været megen debat i luftfartskredse om det styrt som kostede 50 mennesker livet i februar i fjor, da en Q400 fra Colgate regionalflyselskab styrtede og tog et menneske på jorden med i døden.
Nu er den officielle rapport fra The US National Transportation Safety Board kommet, og den lader ingen tvivl tilbage. Piloterne får hele skylden. De fulgte ikke proceduren i den slags situationer, og de gjorde det stik modsatte af det de skulle.
De skulle have sat flyet ned i højde, men gjorde det modsatte, og tog også fejl i bedømmelsen af flyets højde, da den tilsyneladende blev overiset i et område, hvor både mandskab og flytype er vant til at begå sig i al slags vejr.
Flyselskabet Colgan med en stor flåde af Q 400 oplyser, at man nøje følger udviklingen og har revurderet alle sikkerhedsprocedurer uden at finde afgørende fejl. Men arbejdet vil blive fortsat intenst.
Fra pilotforeningen, ALPA, lyder det: "Typisk ved tilsyneladende simple pilotfejl, at man ignorerer alle mulige andre forhold."
Umiddelbart efter ulykken var der en del kritik af, at piloterne havde haft en kort overgang i Newark Lufthavn uden tilstrækkeligt med hvilemuligheder.