Optakt til ny priskrig

En genrejsning af Sterling presser priserne yderligere i?luftfartsbranchen.?Sådan lyder det samstemmende fra konkurrenter og interessenter i?branchen, efter milliardæren Kasten Ree ser ud til at samle resterne?op i Sterlings konkursbo.?Det skriver Børsen i dag.

 

Genopstår Sterling som Fugl Fønix i luftfartsbranchen, ventes det?øjeblikkeligt at få betydning for priserne.?

 

»Vi fortsætter vores projekt og regner altid med, at der er nogen,?der vil konkurrere. Det kan godt være, at der kommer en priskrig, men?det er vi forberedte på og ikke nervøse for. Alle vil helst være?alene på ruterne, men bliver det sjældent,« siger Bjørn Kjos, der er?adm. direktør i lavprisselskabet Norwegian, som Sterling indtil?konkursen i sidste uge samarbejdede med på hovedruterne fra København?til Oslo og Stockholm.?

 

Fra analytikerside er der også bekymring for, at priserne falder,?hvis et nyt selskab byder sig til på markedet.?

 

»Vi kan se, at priserne er steget markant, siden Sterling forlod?ruterne. Sterlings kollaps har betydet, at overkapaciteten er?forsvundet på nogle ruter i Skandinavien, men ikke på alle. Nye?aktører vil helt sikkert sætte branchen under pres,« siger?senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.?

 

Jacob Pedersen håber, at en eventuel ny aktør på luftfartsmarkedet ikke vil?sætte priserne så lavt som Sterling, men medvirke til en sund?konkurrence, hvor det er muligt at tjene penge.?

 

I sidste uge sagde tidligere SAS-chef, Vagn Sørensen, at?Sterling-kollapset kan være en trigger for en ny skandinavisk?priskrig, og han bakkes op af flere i branchen, der gør opmærksom på,?at Sterling sidste år fløj 4,3 mio. passagerer, hvor fire ud af fem?var rutepassagerer. Det er et potentielt kæmpemarked, er vurderingen.?

Skrevet af Hanne Aaen Lassen