WEEKENDKLUMME: Men man skal altså helst være dansker og have hjælp af Pakkerejse Ankenævnet. – Er det rimeligt, eller er vi igen forkælede forbrugere?
Af Ejvind Olesen
”Nu havde vi lige glædet os til at se gammelt dansk land. På vej ind i det jubilæumsår for 100 år siden, da Danmark overleverede til USA efter at have solgt for 25 mio. dollars året forinden.”
Orkanen Mathew er faldet sammen, og resterne er søgt ud over Atlanterhavet. Men undervejs fik den lavet mange ulykker. En af dem var at forhindre et af verdens største krydstogtskibe Allure of The Seas i at lægge til på St. Thomas. Det blev i stedet til en mere vestlig rute med Labadee (Haiti) og Jamaica.
Men rederiets anløb og service var den samme. På trods af uvejret på den oprindelige rute. En sådan ændring affinder de mange amerikanske gæster sig med. Men det sker ofte, at danske passagerer kræver erstatning. Jeg aner ikke om der var danskere blandt de ca. 5.000 passagerer, men det har der sikkert været.
Problemet er i hvert fald ikke ukendt for Rejse-Ankenævnet, som har afgjort flere sager om erstatning for at blive snydt for anløb til De dansk Vestindiske Øer på grund af dårligt vejr. Selv om Sofia Amalia har nogle af Caribiens største og mest moderne kajanlæg.
Jeg ved, hvad Royal Caribien Cruise Line svarer, hvis der kommer krav om erstatning: ”Vi tager altid forbehold for vejret!”
Hvis danske passagerer kan bevise, at anløbet til St. Thomas for dem skulle være toppunktet på turen – og det kan man skrive sig ud af – får de erstatning i Ankenævnet hjemme i Danmark, men ikke af rederiet.
Et amerikansk rederi kan altså ikke tage sig af, om lille Danmark for 100 år siden afhændede nogle oversøiske besiddelser med og uden slaver. USA købte af strategiske grunde og har haft underskud lige siden.
Kompensationen beregner Ankenævnet i hvert enkelt tilfælde, og salgsbureauet skal betale. Om man så ti gange skriver, at en caribisk orkan er forventeligt i september og oktober, nytter det ikke noget, hvis den danske passager går glip af sit livs oplevelse. Har den pågældende selv reserveret direkte hos rederiet, er det et spørgsmål, om der er registreret i Danmark. I så fald er der pligt til at give kompensation, hvis Ankenævnet skønner det. I modsat fald er det den private rejseforsikring, der må træde til..
Om det system også gælder de næste 100 år for de smukke vestindiske øer, kan vi ikke vide. Blot nu og her fastslå, at vi ikke forgæves ejede St. Thomas i 255 år.
Hvad i alverden skulle vi ellers have fundet at brokke os over i forbindelse med en ferierejse?
God weekend