Mindst 135 SAS-ansatte overflyttes til Cimber (opdateret)

SAS CRJ 900 NextGen aalborg lufthavn

FLYSELSKABER: Fagforeningen for kabinepersonalet hos SAS i Danmark afviser SAS’ ønske om at overflytte 135 kabineansatte til det nye produktionsselskab, Cimber. Der skal også overflyttes bl.a. piloter. SAS har endnu ikke tilladelse til at overtage Cimber.

SAS havde i går informationsmøde med Cabin Attendants Union, fagforeningen for hovedparten af SAS’ 1.500 kabineansatte i Danmark. På dagsordenen var information fra SAS om det kommende forløb, når SAS overfører sine 12 CRJ regionalfly til Cimber.

CAU udsendte fredag middag pressemeddelelse, hvor der ifølge Ekstra Bladets hjemmeside bl.a. står, at CAU ikke kan acceptere det udspil til overflyttelse af ansatte til Cimber, SAS er kommet med.

Merete Scheel, formand for CAU, siger: ”Vi kan på ingen måde acceptere SAS’ udspil. Vi mener ikke, det overholder loven om virksomhedsoverdragelse. Vi er rystede over, at SAS har tænkt sig at behandle loyale og trofaste medarbejdere på den måde.

Hun afventer nu ny mødeindkaldelse fra SAS, men afviser, at der er arbejdsnedlæggelser på vej. ”Nej, der er jo fredspligt, den overholder vi selvfølgelig,” siger hun.

CAU oplyser, at SAS vil overflytte 135 kabineansatte til det nye datterselskab Cimber fra 1. marts.

Fra SAS lyder det, at man vil forhandle videre med CAU om overflyttelse af ansatte til datterselskabet Cimber.

Fra SAS sagde informationschef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, i går til standby.dk: “SAS har i går fremlagt sine planer for kabinepersonalet om, hvad der skal ske med hensyn til Cimber. Vi har tidligere holdt lignende møde med fagforeningen for vores piloter i Danmark.

Indtil videre kører vi naturligvis disse informationsmøder med de flyvende på vores interne linjer. Men det er jo ingen hemmelighed, at SAS har opfordret til dialog om, hvad der skal ske, når vi overfører de 12 CRJ til Cimber. Over 100 kabineansatte i Danmark skal over i det nye produktionsselskab, Cimber”.

SAS har endnu ikke fået godkendt købet af Cimber i Konkurrencestyrelsen, men ønsker at have baglandet i form af bl.a. piloter og kabinepersonale på plads, så rykket kan ske, når den forventede købstilladelse kommer. Tilladelsen skal gerne være på plads inden udgangen af marts.

Da SAS for nylig præsenterede sit seneste årsregnskab, blev det oplyst, at oprettelsen af Cimber som produktionsselskab under SAS skal være med til at give en besparelse på 250 mio. kr. frem til 2017. Beløbet skal hentes ved køb af Cimber og effektiv drift af selskabet som et regionalt flyselskab, der kan klare sig i konkurrencen med tilpasset udgiftsniveau med drift af de 12 CRJ fly med personale og teknisk vedligehold.

I forbindelse med præsentationen af årsregnskabet sagde SAS’ afgående koncerndirektør for driften, Flemming Jensen: ”Vi vil for 20 mio. kr. købe Cimber A/S, som er i drift indtil 1. april. Altså en virksomhedsovertagelse, hvor vi fører de nuværende aftaler videre. Vi håber, at vi de kommende måneder i dialog kan nå frem til det niveau, som er nødvendigt for rentabel og konkurrencedygtig drift.”

Selve Cimber skal af med sine ældre CRJ-fly 1. april – og personalet er opsagt med udgangen af marts.