Ryanair og Wizz Air (Foto: Mark Harkin | CC 2.0)

Overkapacitet er kommet for at blive

I hvert fald så længe, der er forbrugere, som er parate til at købe flybilletter til under kostprisen, selv om de godt ved, at det ikke holder i længden. Nu er det ikke bare oliepriserne, der udfordrer.

Hvad er egentlig overkapacitet? Det behøver man vel ikke at være merkonom for at definere. Når udbuddet er større end efterspørgslen. Og da er det lige meget, om det er ænder til den netop overståede mortensaften eller flybilletter. Udbyderne sætter priserne ned, omsætningen stiger, men overskuddet falder. Hvis det da står på i længere tid.

Det har det gjort i Ryanair, hvor det også kan se ud, som om det er ved at vende. Halvårsregnskabet viser, at overskuddet er faldet med syv procent, selv om omsætningen i samme tidsrum er steget med otte procent. ”Der er overkapacitet,” har topchef Michael O`Leary sagt ved flere lejligheder og er begyndt at beskære ruter, vel vidende at priserne er kommet for langt ned.

Ned med enhedsomkostninger
Hos SAS, som netop har nået 30 millioner passagerer for første gang i historien, har koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen også talt om overkapacitet på trods af, at SAS klarer sig bedre end længe. Om end med nogle bump på vejen. Hvordan hører vi nærmere om den 4. december, når regnskabsårets sidste kvartalstal  offentliggøres.

Hvis man skal følge med i billetprisernes race mod bunden, skal man have enhedsomkostningerne ned. Det ser ud til at lykkes for SAS, blandt andet takket være etableringen af datterselskabet i Irland. Noget som ikke just har fået personalet i moderselskabet hjemme i Skandinavien til at juble. Især fordi ledelsen siger, at det sparer cirka 30 procent, primært på flypersonalets lønninger.

Norsk tiltro til Norwegian
For Norwegian er der tale om langt større væksttal med passagerer, men belægningen falder, når priserne går op, og det gør de i Norge blandt andet på grund af den såkaldte miljøafgift. Men den med overkapacitet er Bjørn Kjos nok også enig i. Bare ikke hos ham.

På det sidste har der dog været en vis opbremsning, men nordmændene har ikke tabt troen på Norwegian. Aktionærerne har indtil nu handlet aktien op med 32 procent siden årsskiftet.

Fortsat 30 flyselskaber til Reykjavik
Også fra mine venner på Island lyder tonerne om overkapacitet. Det har netop givet sig udslag i, at WOW air på en eller anden måde er blevet  opsuget – selv kalder de det fusioneret med Icelandair. Og så er det vi må have lov til at minde om , at man ikke får en rask patient ud af at lægge to syge i samme seng.

De fleste islændinge var klar over, at WOW air var ved at snuble, og især i turistbranchen var man bekymret, skriver aviserne. Det ville have været dramatisk, hvis det var blevet til en konkurs ,og der var 1.300 ansatte, hvis job havde været i fare. Flere nævner dog, at monopolet er på vej tilbage.

Men islændinge lukker sig ikke om sig selv. De skal nok komme på ferie til USA og København, der er de største destinationer for Icelandair. Der er nemlig fortsat 25 luftfartsselskaber fra Europa og syv-otte fra USA og Canada, som har fået slots i Keflavik Lufthavn i 2019. Blandt de nordamerikanske er ikke mindst Delta meget aktive, men også American og United er sammen med Air Canada parate til en ny sæson.

Set fra min stol er overkapaciteten kommet for at blive nogen tid endnu. Og for resten er olieprisen begyndt at falde!