Et stigende antal besøgende medvirker til, at det er blevet dyrere at vedligeholde infrastrukturen i Longyearbyen på Svalbard. Derfor kan de ende med at skulle betale turistskat i fremtiden.
I løbet af de senere år har en række turistdestinationer i såvel Europa som andre verdensdele indført forskellige former for turistskatter og -afgifter, der enten skal bidrage til at regulere dét, der opfattes som overturisme, eller være et tilskud til de lande eller byer, hvori pengene betales.
I disse dage overvejes det, hvorvidt en af verdens nordligste bosætninger også skal skrives på den liste. Det drejer sig om Longyearbyen, som ligger på den norske øgruppe Svalbard samt er et yndet mål for både krydstogtgæster og andre typer af turister.
Meningen er, at provenuet fra den mulige afgift skal benyttes til at vedligeholde og videreudvikle den infrastruktur og andre services, der er nødvendig for, at turisterne kan besøge Longyearbyen. Et stigende antal besøgende har nemlig betydet, at omkostningerne til disse er blevet sendt i vejret.
Er i høring
Forslaget om den nye turistskat er stillet af den norske regering, der i første omgang har forestillet sig, at den skal gælde for de gæster, der overnatter i byen, samt dem som stiger af eller går ombord på et af de krydstogtskibe, der gør anløb i området.
Indtil videre er der ikke sat et beløb på, men forslaget er lagt i høring således, at medlemmer af offentligheden, erhvervslivet og andre aktører har mulighed for at komme med indsigelser eller kommentarer frem til den 3. januar næste år.
Når fristen er udløbet, vil der blive taget bestik af de givne tilbagemeldinger, hvorefter det norske justitsministerie vil udfærdige et mere detaljeret lovforslag, som dernæst også vil komme i høring, inden det eventuelt vedtages og implementeres. Det skriver High North News.
Vil have besøgende til at bidrage
Indtil videre er det meldingen, at provenuet fra afgiften vil tilgå den norske stat samt byrådet i Longyearbyen, da det er sidstnævnte, der er ansvarlig for at vedligeholde veje, sørge for vand- og elforsyningen samt sikrer, at der er styr på det lokale sundhedsvæsen og beredskab.
“Øget aktivitet fører til, at den i forvejen belastede infrastruktur nedslides endnu mere, og det resulterer i højere omkostninger til vedligehold og et øget behov for investeringer,” lyder det fra regeringen om overvejelserne bag turistskatten.
Det skal samtidig benyttes til at videreudvikle turismen på en sådan måde, at naturen beskyttes, og de mange besøgende ikke vil ligge de lokale til last. Udvikling er dog væsentlig, da turisme ifølge regeringen i Norge er et af de vigtigste erhverv på Svalbard.
“Dem, der besøger Longyearbyen, skal bidrage til at finansiere den infrastruktur og de forskellige services, som turisterhvervet har brug for,” tilføjer Cecilie Myrseth fra Arbeiderpartiet. Hun er Norges handels- og industriminister.
Relaterede artikler:
Ferieparadis hæver turistskat op til 300 procent