Står det til Enhedslistens kandidat til overborgmesterposen i København, skal krydstogtskibe forbydes af hensyn til miljøet. Det samme skal reklamer for flyselskaber i det offentlige rum.
Med en uge tilbage af valgkampen frem mod kommunalvalget på tirsdag trykker Enhedslisten i København på den grønne knap. Klimaudspillet indeholder 39 punkter, hvoraf flere er meget markante.
Til TV 2 Lorry siger Line Barfod, Enhedslistens kandidat til overborgmesterposen i København, blandt andet: ”En omlægning af turismen er nødvendig. Vi skal omlægge til en bæredygtig turisme. Vi skal gå efter turister, der er her i længere tid, og ikke bare er lige omkring Den Lille Havfrue, Amalienborg, og hvad de ellers bliver kørt rundt til.”
Enhedslistens 39 punkter med forslag til miljøforbedringer indeholder blandt andet et forbud mod reklamer for kul-, olie- og gasindustrien samt for fossile biler og flyselskaber i det offentlige rum.
”Det er ligesom, at man har stoppet for tobaksreklamer. Det giver jo ingen mening, at topledere flyver til klimatopmødet i Glasgow, (COP26, red.) og holder lange taler om, at vi for alvor skal gøre noget ved den fossile industri, og så har man stadig masser af reklamer for det,” siger Line Barfod.
Enhedslisten vil have et fuldt forbud mod krydstogtskibe i Københavns Havn, som man mener medfører massive CO2-udledninger, støj, luftforurening og affald. Partiet vil i stedet forbedre mulighederne for turister, som ankommer med tog.
”Drømmekatalog skal holde den grønne dagsorden i kog”
Den kendte politiske kommentator Noa Redington siger til TV 2 Lorry, at han ser udspillet, som et forsøg på at portrættere Enhedslisten som det grønneste og mest klimabevidste parti i København.
Han kalder klimaudspillet fra Enhedslisten meget omfattende, og pointerer, at mange af punkterne er noget, som en kommune ikke kan vedtage.
”Udspillet er helt blottet for økonomiske beregninger eller analyser af, hvad det betyder for den enkelte københavner. For mig er det et drømmekatalog som først og fremmest handler om, at holde den grønne dagsorden i kog,” siger Noa Redington til TV 2 Lorry.
Københavns Havn håber på stigning af krydstogter næste år
I starten af sidste år, inden coronakrisen brød ud i marts, stod Danmark til at få et rekordstort antal anløb af krydstogtskibe. Ud af de 574 tilmeldte krydstogtanløb sidste år med i alt 1,2 millioner passagerer, skulle cirka 350 fra mindst 35 krydstogtrederier have været til Københavns Havn.
Sådan gik det ikke, det satte coronakrisen en stopper for, og i år blev det hellere ikke bedre. Men med stadig flere færdigvaccinerede, genåbnede grænser og lempede myndighedsrestriktioner, så ser næste års krydstogtsæson i Danmark efter omstændighederne rimelig lys ud.
Det sagde Claus Bødker, direktør for krydstogtnetværket CruiseCopenhagen, der er forankret i Wonderful Copenhagen, forleden til STANDBY.DK: ”Men der er optimisme for næste år, som ser rimeligt fornuftigt ud. Det bliver næppe til en ny rekord i anløb og krydstogtgæster, men vi er godt på vej,” sagde Claus Bødker.
Relaterede artikler:
Stort rejsebureau søsætter ny niche til luksusrejser