Passagerfremgang hos Cimber Air

Trods en passagerfremgang på 31,4 procent til 1,46 mio. passagerer og en flyflåde, der er vokset fra 16 til 22 i løbet af regnskabsåret, står Cimber Air over for store udfordringer.

 

Efter investeringer i at øge aktiviteten står den i dette regnskabsår på optimering, stram styring af omkostninger og at sikre en reelt bedre lønsomhed. Især andet halvår blev påvirket negativt af kraftigt stigende udgifter til brændstof.

 

Cimber-ledelsen brugte i fjor mange ressourcer på at forenkle luftfartskoncernens struktur, blandt andet med udpegning af direktører for de tre overordnede funktionsområder: Support, Operations og Commercial, samt en dedikeret økonomidirektør. I ledelsesberetningen bebuder Cimber Air, at de enkelte dele af værdikæden vil blive evalueret med henblik på at beslutte, hvilke ydelser der skal leveres internt eller eksternt.

 

Adm. direktør Jørgen Nielsen vurderer, at Cimber Air strategisk er godt placeret i forhold til både indenrigsflyvning og ruter til mindre europæiske lufthavne. Men effekten af finanskrisen er vanskelig at forudse.

 

»Vi er spændte på, hvordan den rammer vore kunder. Ikke kun luftfarten, men også erhvervslivet omkring os har fået tæsk, og vi er bekymret for virksomhedernes ordrebeholdning. Bliver ordrebogen lidt flad, må vi forvente, at de sender deres indkøbere i byen, og så må vi være i stand til at tilpasse os. Vi vil fortsat være luftfartsselskabet i midten – ikke de billigste og ikke de dyreste – med et højfrekvent produkt, som kan bruges af alle«, siger Jørgen Nielsen.

 

Netop på grund af den økonomiske usikkerhed vil Jørgen Nielsen være tilfreds, såfremt Cimber Air i 2008-2009 kan opnå samme omsætning og indtjening som i fjor. Målet er at forbedre lønsomheden baseret på bedre indtjening pr. passagersæde, bedre udnyttelse af fly og besætninger på eget rutenet samt helårseffekten af såkaldte Wet lease-aftaler.

 

Den nuværende markedsandel på 37 procent af indenrigsflyvningen får yderligere et skub med en aktuel åbning af ruten mellem Århus og København, Cimber Air har succes med at flyve regionalt til mindre lufthavne i Nordeuropa, og der er også vækst i det tredje forretningsområde, hvor selskabet tilbyder sig som kapacitetspartner. Cimber opererer alene for SAS otte fly, og i alt 13 af flåden på 22 egne fly flyver for andre.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen