Forsikring af lejebil i udlandet gør hver anden dansker i tvivl, det kan ende i dobbeltbetaling. Nogle biludlejere er gode til at opdage ”skader,” der allerede var på bilen inden udlejning, advarer Gouda.
Selvom det i langt de fleste tilfælde er problemfrit at leje bil under ferien i udlandet, så risikerer mange at betale en ærgerlig ekstraregning, når de bliver tilbudt forsikring på deres lejebil af de lokale udlejere.
Det skriver Gouda Rejseforsikring i en pressemeddelelse.
I en ny undersøgelse, Kantar Public har foretaget blandt lidt over 1.000 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år for Gjensidige og Gouda, svarer mere end hver anden, 54 procent, at de ikke ved, om deres rejseforsikring dækker selvrisikoen ved skader på en lejebil.
Det kan altså betyde, at man i stedet køber en ekstradækning hos udlejeren, for at nedbringe selvrisikoen, konstaterer Gouda. Men det gør en rejseforsikring i mange tilfælde, siger Louise Hertzum Andersen, chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, og tilføjer:
“De fleste danske rejseforsikringer indeholder en dækning for selvrisiko ved skader på lejebil i udlandet, og det betyder, at man ikke behøver at betale for en ekstra forsikringsdækning på det rejsemål, hvor man lejer bil. Når det er sagt, skal man selvfølgelig altid læse sin rejseforsikring for at sikre, at man er dækket, hvis uheldet er ude.”
Gode til at opdage tidligere skader
Selvom man er dækket for eventuelle skader på sin lejebil, “skal man være meget opmærksom på, at udlejningsvirksomhederne på nogle destinationer er gode til at opdage skader, som allerede har været på bilen inden udlejning,” lyder det fra Gouda.
For at undgå en situation, hvor man opkræves store regninger på rejsemålet, skal man være grundig og opmærksom, inden man starter udlejningsbilen.
Louise Hertzum Andersen siger: ”Man bør gå bilen grundigt efter, tage billeder og henvende sig til udlejningsfirmaet hvis der er skader på lejebilen – inden man kører afsted. Ofte bliver man opkrævet betaling for skader på stedet, og det kan løbe op i store summer, man som rejsende ender med at lægge ud for.”
Derudover bør man altid få dokumentation for, at bilen er i orden, når man returnerer den til udlejeren, så man ikke efterfølgende modtager krav om ekstra betaling. Er det ikke muligt, er det en god ide igen at tage billeder af bilen fra alle vinkler, for at kunne påvise bilens stand efter endt udlejning, lyder opfordringen fra Gouda.
Relaterede artikler:
Forbruger Europa: Mange føler sig snydt ved billeje