Forbrugeren skal være opmærksomme ved billeje, lyder det fra Forbruger Europa, der har en række gode råd. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Forbruger Europa: Mange føler sig snydt ved billeje

Hvert år oplever mange danskere problemer med billejen, oplyser EU-støttede Forbruger Europa, der har gode råd så forbrugeren er ”langt bedre rustet til at håndtere presset fra biludlejeren.”

”Hvert år får Forbruger Europa mange klager fra danskere, der føler sig snydt efter at have lejet bil på ferien. Måske er de endt med at betale mere end forventet eller fået en regning for at pådrage bilen en skade, den havde i forvejen,” siger Lars Arent, direktør for i Forbruger Europa i Danmark, i en pressemeddelelse.

Forbruger Europa er et netværk af nationale organisationer i Europa etableret af Europa-Kommissionen. Den danske afdeling er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Lars Arent fortsætter: ”Det er aldrig i orden, at billejen bliver dyrere end man accepterede, da bilen blev booket. Man skal kunne regne med den aftale, man har indgået på forhånd.”

Men det kan være svært at klage, hvis biludlejningsselskabet ikke er med i billejeklagenævnet, hvis forbrugeren allerede har skrevet under eller fordi, der ofte er en tredjeparter i spil, for eksempel en bookingportal, lyder det fra Forbruger Europa.

Ikke alle er medlem af det europæiske billejeklagenævn
Når bilen skal hentes, oplever mange et pres til for eksempel at købe ekstraforsikringer eller andre opgraderinger, fordi de møder en biludlejer, der øjner muligheden for mersalg, oplyser Forbruger Europa og tilføjer:

”Derfor er det en god idé, at man på forhånd sætter sig ind i vilkår og betingelser; hvad blev man oplyst af bookingportalen eller er man allerede er forsikret gennem sit kreditkort eller rejseforsikring.”

Forbruger Europa anbefaler at leje bil gennem en udlejningsvirksomhed, hvor man efterfølgende kan klage til det europæiske billejeklagenævn: The European Car Rental Conciliation Service. Dets medlemmer er, nævnt alfabetisk: Alamo, Avis, Budget, Dollar, Enterprise, Europcar, Firefly, Hertz, Maggiore, National, Sixt og Thrifty.

”Forbruger Europa har flere sager, hvor forbrugere har skrevet under på en lejeaftale på et lokalt sprog, de ikke forstår, og derfor ender i saksen, fordi de har accepteret ekstraudgifter uden at vide det,” siger Lars Arent og tilføjer:

”Derfor er det vigtigt, at man insisterer på at få kontrakten på engelsk og tager sig god tid til at læse den. Hvis biludlejer fastholder, at man for at få bilen udleveret skal skrive under på noget, man ikke er enig i, kan man ”underskrive under protest.” På den måde tydeliggør man, at man ikke er enig i det, man skriver under på. Skriv ”under protest” i samme felt, hvor man underskriver med sit navn.”

Podcast
Lars Arent tilføjer, at ”en af de hyppigste årsager til uenigheder mellem forbrugere og udlejere er, at lejerne får skylden for skader, de ikke mener at være skyld i. Derfor er det afgørende, at man dokumenterer bilens tilstand ved udlevering og aflevering. Sørg for at tage billeder med datovisning, der for eksempel viser, at ridsen på bagdøren allerede var der, da man hentede bilen.”

I samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har Forbruger Europa netop udgivet tre episoder om billeje i podcasten ”Råd til forbrug”. Her fortæller Lars Arent om rettigheder og hvad man skal være opmærksom på, når man bestiller bilen, henter og afleverer den.

 

Relaterede artikler:

Forbruger Europa: Flypassagerer bliver kastebold

Sælger Sixt til bank: ”Nu har vi potentiale til stor vækst”

Markant stigning i forbrugerklager over billeje