Polske LOT holder B787 på jorden hele februar

Boeing 787 Dreamliner har stadig flyveforbud, ingen ved hvornår problemerne er løst. Som første selskab har LOT Polish Airlines nu aflyst alle planlagte B787-flyvninger i februar.

De otte flyselskaber, der hidtil har fået den såkaldte Dreamliner, har i over ti dage haft forbud fra myndighederne mod at benytte flyene indtil de mange problemer med bl.a. flyets batterisystemer er ordnet.

Fordi ingen ved, hvornår flytypen atter kommer på vingerne, har flyselskaberne løbende blot aflyst flyvninger med B787 en uge eller to frem i tiden. Men nu har polske LOT som det første selskab taget konsekvensen af problemerne og aflyst alle flyvninger gennem hele februar.

Star Alliance-medlemmet er det foreløbig eneste selskab i Europa med B787 og skulle i februar have startet trafik til Beijing, New York og Toronto med B787. Foreløbig er flyvningerne rykket til starten af marts.

Boeing har indstillet leveringerne indtil USA’s luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration, atter er tilfredse. USA’s transportminister siger, at Dreamliner ikke flyver igen, før myndighederne er “1.000 pct. sikre” på, at det er sikkert.

De foreløbig 50 leverede eksemplarer flyver hos: Air India (6 eksemplarer), japanske All Nippon Airways (17), Ethiopian Airlines (4), Japan Airlines (7), LAN Airlines fra Chile (3), LOT Polish Airlines (2), Qatar Airways (5) og United Airlines (6)

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.