Populære turistbyers tudekiks

Hold dog op med klynk i Barcelona, Dubrovnik og Amsterdam. I vil gerne have alle fordele, men ikke acceptere ulemperne.

Ja, det er altså også forfærdeligt med de krydstogtturister. De kommer bare til vores by i få timer, og de køber ikke noget af betydning. De spiser ikke på vore restauranter, og de vil kun se de seværdigheder, som alle andre turister også vil se.

“Nu kan de få en app kan de. Så kan de selv finde ud af, hvor der er skønne pletter uden for centrum i stedet for at gå skulder ved skulder, ” som de siger i Dubrovnik. Så kan de komme uden for turistcentre, hvor de ellers fylder op og klumper sig sammen. Mig bekendt gør Kroatien i øjeblikket masser af PR for at trække både krydstogtskibe og turister til landet. Næppe er de begyndte at komme i større tal, før byens borgmester taler om ”overrendte destinationer og smertegrænse.”

I Barcelona overvejer de, som STANDBY. dk fortalte forleden, at lægge en ekstra skat på krydstogtgæsterne, fordi de kun opholder sig i byen i få timer, og måske kun køber en flaske vand.

Rembrandt og frække damer
I Amsterdam, hvor man i årtier har budt på de frække damer i vinduerne efter mørket frembrud, overvejer man også, hvilke restriktioner man skal træffe for at begrænse turistmængden. Og så betaler de vil næppe heller moms, når de køber en halv time i baglokalet.

Det kan meget vel være de samme, som studerer Rembrandts samlede værker om dagen, og letpåklædte damer af indonesisk oprindelse om aftenen i det lyserøde kvarter. Hver ting til sin tid. ”Og det er oplevelser, vi vil give vore turister ” siger turistmyndighederne som med en mund i de her nævnte turistbyer.

Derfor vil Amsterdam ikke have flere hoteller i bymidten. Ud til lufthavnen med dem. Men lur mig om ikke beklagelserne nok skal komme fra hollænderne, hvis byens gæster skulle finde på at droppe både Rembrandt og damerne. Hvor er det banalt. Man vil gerne have alle fordele, men turister skal ikke tro de får lov til at opleve det de nu og da er rejst tusinder af kilometer for at opleve.

Vand dyrere end benzin
Desværre  er vi ikke selv for gode. I visse kredse breder den samme opfattelse sig i København, hvor vi i den kommende sæson står til at skulle have besøg af op mod en million turister fra krydstogterne . Og i provinsens havnebyer har de allerede lært  samme klagesang.

”Det kan godt være I gerne vil se Tivoli, Den lille Havfrue, Rosenborg Slot, Nyhavn, Amalienborg og Strøget. Men I kan få en app og tage en tur til Glostrup, Tåstrup, Ishøj og Amager. Eller hvad med Kongelunden. Der er også dejligt.”

Og så se lige på priserne i Danmark og København , verdens ottende dyreste by at bo i. ”I er nu kommet til landet, hvor en liter vand koster mere end en liter benzin, ” sagde en guide, da vi sejlede ind i Københavns Havn med et af de store krydstogtskibe.”

Stakkels Venedig
Åh, de har så svært ved at sove. Har indbyggerne i Venedig. Fordi rullekufferter, som trækkes op over de utallige broer hele aftenen og noget af natten, larmer sådan. Så flyt dog ud på Lidoen og nyd kanalernes stille klukken.

Venedig har i moderne tid altid levet af turisterne og gør det den dag i dag. I mere end 50 år har vi hørt om, at Venedig synker, og meget af skylden er kanaltrafikken og ikke mindst de store krydstogtskibe. Denne fantastiske turistby med verdens dyreste kop kaffe på Markuspladsen er her da endnu.

Foråret og sommeren er på vej. Det samme er turisterne. Tag nu godt imod dem. I hvert fald i Danmark.

x

Læs Også

Snart gensyn med oceanliner i København

Når man to gange har været ombord på Queen Mary 2 - første gang i New York, anden gang i Helsingør - kunne det blive et spændende gensyn i 2020 ved den kommende krydstogtterminal i København. Indtil videre må vi nøjes med Helsingør.

Gør nu ikke hoteldrift til en videnskab

Jo & Joe - et nyt varemærke fra Accor Hotels skal gentænke gæstfrihed. Foreløbigt sker det i et uforståeligt sprogbrug, som aldrig kan erstatte sund fornuft parret med god faglig uddannelse.

Sommer over Nordatlanten

Der er ved at gå inflation i codeshare, så det forvirrer mere end det gavner. Nu har det smittet over Atlanterhavet. Nej, færingerne skal ikke til at have en ny storlufthavn i Vagar, selv om man kunne tro det.

Levende mennesker er en del af turistindustrien

Ideen med turismen har sin rod i det folkelige sammenhold og lysten til at vise hinanden vore lande og vores begejstring. Men nu er man i gang med at lukke turistbureauerne. Hvis der kun er brochureudlevering tilbage er det ok. Er det mon sådan i Odense?

”Selvfølgelig var vi forkælede, den gang det var sjovt”

Det er noget andet at være i rejsebranchen i dag end i starten af Danmarks Rejsebureau Fond i 1961. Alligevel har der altid været behov for at hjælpe de, der havde det svært. Det gælder fortsat, hvor der nu er skiftet ud i bestyrelsen.

Straffespark mod flyselskaberne

Hvis de ikke vil høre, må de føle, synes den danske transportminister Ole Birk Olesen at mene om hurtigere erstatning til forsinkede flypassagerer. Det havde klædt ministeren, hvis han først havde taget en snak med flyselskaberne.