Populære turistbyers tudekiks

Hold dog op med klynk i Barcelona, Dubrovnik og Amsterdam. I vil gerne have alle fordele, men ikke acceptere ulemperne.

Ja, det er altså også forfærdeligt med de krydstogtturister. De kommer bare til vores by i få timer, og de køber ikke noget af betydning. De spiser ikke på vore restauranter, og de vil kun se de seværdigheder, som alle andre turister også vil se.

“Nu kan de få en app kan de. Så kan de selv finde ud af, hvor der er skønne pletter uden for centrum i stedet for at gå skulder ved skulder, ” som de siger i Dubrovnik. Så kan de komme uden for turistcentre, hvor de ellers fylder op og klumper sig sammen. Mig bekendt gør Kroatien i øjeblikket masser af PR for at trække både krydstogtskibe og turister til landet. Næppe er de begyndte at komme i større tal, før byens borgmester taler om ”overrendte destinationer og smertegrænse.”

I Barcelona overvejer de, som STANDBY. dk fortalte forleden, at lægge en ekstra skat på krydstogtgæsterne, fordi de kun opholder sig i byen i få timer, og måske kun køber en flaske vand.

Rembrandt og frække damer
I Amsterdam, hvor man i årtier har budt på de frække damer i vinduerne efter mørket frembrud, overvejer man også, hvilke restriktioner man skal træffe for at begrænse turistmængden. Og så betaler de vil næppe heller moms, når de køber en halv time i baglokalet.

Det kan meget vel være de samme, som studerer Rembrandts samlede værker om dagen, og letpåklædte damer af indonesisk oprindelse om aftenen i det lyserøde kvarter. Hver ting til sin tid. ”Og det er oplevelser, vi vil give vore turister ” siger turistmyndighederne som med en mund i de her nævnte turistbyer.

Derfor vil Amsterdam ikke have flere hoteller i bymidten. Ud til lufthavnen med dem. Men lur mig om ikke beklagelserne nok skal komme fra hollænderne, hvis byens gæster skulle finde på at droppe både Rembrandt og damerne. Hvor er det banalt. Man vil gerne have alle fordele, men turister skal ikke tro de får lov til at opleve det de nu og da er rejst tusinder af kilometer for at opleve.

Vand dyrere end benzin
Desværre  er vi ikke selv for gode. I visse kredse breder den samme opfattelse sig i København, hvor vi i den kommende sæson står til at skulle have besøg af op mod en million turister fra krydstogterne . Og i provinsens havnebyer har de allerede lært  samme klagesang.

”Det kan godt være I gerne vil se Tivoli, Den lille Havfrue, Rosenborg Slot, Nyhavn, Amalienborg og Strøget. Men I kan få en app og tage en tur til Glostrup, Tåstrup, Ishøj og Amager. Eller hvad med Kongelunden. Der er også dejligt.”

Og så se lige på priserne i Danmark og København , verdens ottende dyreste by at bo i. ”I er nu kommet til landet, hvor en liter vand koster mere end en liter benzin, ” sagde en guide, da vi sejlede ind i Københavns Havn med et af de store krydstogtskibe.”

Stakkels Venedig
Åh, de har så svært ved at sove. Har indbyggerne i Venedig. Fordi rullekufferter, som trækkes op over de utallige broer hele aftenen og noget af natten, larmer sådan. Så flyt dog ud på Lidoen og nyd kanalernes stille klukken.

Venedig har i moderne tid altid levet af turisterne og gør det den dag i dag. I mere end 50 år har vi hørt om, at Venedig synker, og meget af skylden er kanaltrafikken og ikke mindst de store krydstogtskibe. Denne fantastiske turistby med verdens dyreste kop kaffe på Markuspladsen er her da endnu.

Foråret og sommeren er på vej. Det samme er turisterne. Tag nu godt imod dem. I hvert fald i Danmark.

x

Læs Også

Ingen journalister inviteres for deres blå øjnes skyld

Naturligvis forventer værten da noget til gengæld, men en seriøs virksomhed ved også, at det kan gå galt, og at man ikke er sikret en femstjernet anmeldelse af en rejse på forhånd.

Derfor er IAG interesseret i Norwegian

Hvad i alverden vil briterne med et flyvende underskud som Norwegian? Det er der mange gode svar på, alt imens aktiekursen på det norske selskab fortsat stiger.

Jeg ville aldrig rejse langt uden bagage

Måske koster det 500 kr. eller mere at få sin rullekuffert med på en flyvning over Atlanten, men det skal ikke afholde mig fra at have noget med, som gør min ferie eller forretningsrejse komplet. Uanset hvad flyselskaberne finder på.

Hvordan får man en turistambassadør til over 600 kr. i minuttet?

Naturligvis tjener Messi kun det store beløb på fodboldbanen, men hvad skal han lave som turistambassadør? Og hvad mener FN med begrebet ansvarlig turisme. Er det også at hælde nogle ud af en by, fordi de fylder for meget?

“Der kan jo ske så meget på et år”

Hvad enten man skal til koncert eller på krydstogt skal man efterhånden reservere et år forud, og flere andre i rejsebranchen følger godt med. Men hvor bliver de mange penge af undervejs?

Herlig forårsdag for SAS

Når der i dag i Stockholm er generalforsamling i SAS har der sjældent været en bedre stemning. Selv om både formand og næstformand træder tilbage, er økonomi og markedssituation så god, at selv pensionerede chefer har glemt at alting bare var bedre i gamle dage.