Praktisk information fra Danmarks Rejsebureau Forening

HJEMTRANSPORT TIL DANMARK MED UDLEJNINGSBIL 
Kan man som dansk statsborger anvende udenlandske udlejningsbiler til at transportere sig hjem til Danmark fra udlandet, hvis man ikke kan komme hjem med det planlagte fly?

 

Ja det kan man, under visse forudsætninger.
Efter henvendelse til SKAT fra et af vore medlemmer (tak til Ole Mortensen/FCM Travel Solutions) om hvilke muligheder der er for at strandede flyrejsende i udlandet kan leje køretøjer for selv at hjemtransportere sig til Danmark, har SKAT d.d. undtagelsesvis godkendt, at det er muligt at foretage en sådan disposition uden at føreren af udlejningsbilen afkræves registreringsafgift når denne anvender udlejningsbilen i Danmark.
 
Husk i denne forbindelse på, at hvis et rejsebureau ønsker at assistere sine kunder med en sådan hjemtransport, er det i orden ud fra et kundeserviceperspektiv. Noget helt andet er, om udgifterne til billeje dækkes af det flyselskab der skulle have transporteret de rejsende. Det er DRF’s vurdering, at en sådan afhjælpning, såfremt den ikke på forhånd er sanktioneret af det involverede flyselskab, skal dækkes af kunden selv.

 

MØD OP I LUFTHAVNEN 
Skal man møde op i lufthavnen selvom medierne rapporterer at ”lufthavnen er lukket indtil videre”?

 

Ja det skal man, med mindre flyselskaberne udtrykkeligt, på skrift, har meddelt at det ikke er nødvendigt.

DRF er blevet spurgt rigtig mange gange i de sidste to dage, om det virkelig er nødvendigt at kunderne møder op i lufthavnen for at checke ind til et fly man ved IKKE kommer til at afgå.
Svaret på dette spørgsmål er meget kort, at ”ja, det skal kunderne”, med mindre flyselskabet selv har sagt, enten direkte til kunden eller til kundens rejsebureau, at man ikke skal møde op.

 

Baggrunden for dette krav er, at en flybillet er en kontrakt med et flyselskab om at blive transporteret på visse vilkår, hvoraf et af de vigtigste vilkår er, at man skal møde op rettidigt i lufthavnen.
Hvis kunden ikke efterlever dette grundlæggende krav om rettidigt fremmøde, risikerer man, at flyselskabet efterfølgende påstår, at man ikke efterlevede sin aftale, og derfor ikke har ret til at få pengene tilbage/rebooking.

 

EU-FLYSELSKABER SKAL BETALE HOTEL 
Skal flyselskaberne dække omkostningerne for de rejsende der er strandet i udlandet, fx hotelomkostninger?

 

Ja, det skal de som udgangspunkt, selvom der er et smuthul for ikke-EU baserede flyselskaber!

 

Mange flyselskaber forsøger i disse timer at slippe for at skulle sørge for deres kunder fx for nødvendige hotelovernatninger, iht. EU’s såkaldte Denied Boarding forordning.
Det kan de naturligvis IKKE, i hvert tilfælde ikke hvis der er tale om flyvninger indenfor EU (dvs. flyvninger mellem EU-landene eller indenrigs i et EU-land) eller flyvninger ud af EU.

 

Man kan som flyselskab heller ikke slippe for at betale for hotelovernatninger udenfor EU hvis der er tale om et 1) EU-registreret flyselskab som skal flyve 2) fra en destination udenfor EU til en destination i EU.

 

Lidt anderledes stiller det sig med flyselskaber som kommer fra ikke-EU lande. Forskellen i reglerne for flyselskaberne betyder for flyvninger fra fx Singapore eller New York, at EU-flyselskaber som fx SAS, Lufthansa, Air France eller Virgin Atlantic skal tilbyde deres kunder hotelovernatning, mens ikke-EU flyselskaber som fx Singapore Airlines, Thai, Delta eller Continental Airlines IKKE er underlagt samme krav hvad angår denne del af transporten ind til EU.

 

FLYSELSKABER SKAL OMBOOKE TIL FØRSTE LEDIGE AFGANG 
Skal flyselskaberne kun tilbyde rebooking på sine egne afgange?

 

Nej, selvfølgelig skal de ikke det, de skal tilbyde rebooking på første tilgængelige afgang, hvilket meget vel kan være med et konkurrerende flyselskab!

 

Samme EU-forordning som nævnt ovenfor, dvs. ”Denied Boarding”-forordningen, nævner også reglerne for rebooking, og af disse fremgår klart at et flyselskab SKAL tilbyde den strandede passager rerouting på første tilgængelige afgang, hvilket meget vel kan være hos en konkurrent.

 

Det er således ikke i overensstemmelse med forordningen når visse flyselskaber i disse timer meddeler at ”kunden som skulle rejse i dag, kan få plads på samme rute om en uge”!

 

Med mindre der foreligger umulighed (fordi alle tænkelige afgange i den næste uge er udsolgt) SKAL flyselskabet tilbyde kunden at blive rebooket til det flyselskab, der har ledige pladser. Vær igen opmærksom på, at hvis der er tale om afrejse fra ikke EU-lufthavne så gælder rerouting reglerne KUN for EU-registrerede flyselskaber.

Skrevet af Redaktionen