Qantas udvider brug af superjumboen mellem Australien og Europa

Mens der i dag er fem ugentlige flyvninger på Qantas’ hovedrute mellem Sydney og London med superjumboen Airbus 380, bliver dette tal dagligt fra slutningen af året. Qantas har fire daglige flyvninger mellem de to byer, to via Singapore, en via Bangkok og en via Hong Kong. De øvrige afgange flyves navnlig med Boeing 747.

 

Ligeledes vil Qantas skrue op for A380-betjeningen mellem sin næststørste by, Melbourne, til hhv. London og Los Angeles. Mens ruten fra Melbourne via Singapore til London stiger fra to ugentlige til en daglig A380-afgang, kommer Los Angeles op på seks ugentlige A380-flyvninger.

 

I øjeblikket har Qantas seks eksemplarer af A380, men når flere af de bestilte kæmpefly ankommer, vil det give mulighed for at øge betjeningen med det store fly på de mest passagertunge ruter. Foreløbig har Qantas bestilt ti eksemplarer af A380, den 10. leveres efter planen i marts næste år.

 

Udover London Heathrow med fire daglige flyvninger fra Australien, betjener Qantas Frankfurt med en daglig flyvning. Tidligere har selskabet også været online i Paris.

 

På den store australske fagmesse for rejsebranchen, ATE, der slutter i dag, torsdag, i Adelaide, sagde Qantas’ koncernchef, irske Alan Joyce, forleden til Take Off, at selv om Australien har gode ankomsttal fra Skandinavien, er det ikke lige op over med en Qantas-rute til fx. Københavns Lufthavn. 
Fra de nordiske lande til Australien er Qantas største transportør fulgt af Thai Airways og Malaysia Airlines.

 

Indtil videre har over 550.000 passagerer fløjet med Qantas’ A380’ere, siden selskabet modtog sit første eksemplar i 2008.

 

Qantas blev i øvrigt grundlagt i 1920 i den australske “outback” i Queensland, under navnet Queensland and Northern Territory Aerial Services, heraf navnet QANTAS.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten