Der er hård kamp om passagererne til og fra Australien. Nu har Qantas skrevet til den australske regering og bedt den inddrage konkurrenten Virgin Australia licens til at flyve internationale ruter.
Qantas henviser til ejerstrukturen i Virgin Australia og påpeger, at den ikke er i overensstemmelse med australske regler. De siger, at australske flyselskaber, som flyver internationale ruter, skal være majoritetsejet og ledet af australiere.
Virgin Australias ejere omfatter Etihad Airways fra Abu Dhabi, britiske Virgin Group, Air New Zealand og Singapore Airlines – samlet har de 46% af flyselskabet. Virgin Australia flyver både indenrigs og udenrigsruter, og Virgin Australia-selskabet, som flyver australsk indenrigs er 73% ejet af de udenlandske interesser, påpeger Qantas.
Virgin Australia afviser anklagerne og siger, at man holder sig inden for den lovpligtige ejerstruktur mht. udenlandske interesser i selskabet. Det siger Qantas er ukorrekt og mener, at Virgin Australia skal have inddraget tilladelsen til at flyve udenrigsruter til og fra Australien. Virgin Australia har ruter fra Australien til Los Angeles, Abu Dhabi, New Zealand, Phuket, Bali og nogle destinationer i Stillehavsregionen.
Qantas er også vred over, at Virgin Australia er ved at skaffe ny kapital på 350 millioner dollar – penge som bl.a. skal komme fra de udenlandske medejere. Qantas har til gengæld bedt den australske regering garantere Qantas gældsposter for at undgå en nedvurdering af kreditværdigheden, hvilket vil gøre det dyrere at låne penge.