Koncernchef Akbar Al Baker lægger op til flere nye europæiske destinationer i år – og afviser kritik.
Qatar Airways fortsætter sin ekspansion og indviede denne uge ny rute til Bruxelles. Mens der i f.eks. Københavns Lufthavn i bedste fald kommer en lufthavnsdirektør til et flyselskabs nye rute, bød Belgiens premierminister, Yves Leterme, velkommen til de første passagerer Qatar Airways’ koncernchef.
Bruxelles er Qatar Airways’ destination 98 i verden og nummer 24 i Europa.
Flyselskabet vil forstærke sin europæiske tilstedeværelse. For nyligt indviede selskabet ruter til Budapest og Bukarest – og fra 27. marts øges kapaciteten fra København til daglig afgang.
”Vi ser hele tiden på nye muligheder for vækst, og i den forbindelse er der på det seneste blevet talt meget om, hvordan flyselskaberne fra Mellemøsten ekspanderer. Vi er i et marked med stor efterspørgsel, og hvor kunderne ønsker flere valgmuligheder,” siger Akbar Al Baker og tilføjer:
”Qatar Airways har ekspanderet med en hastighed, konkurrenter har fundet foruroligende. Det er mit ønske, at der kommer et andet syn på konkurrencesituationen, hvor markedet ikke føler sig skræmte eller truede, og hvor der er plads til os alle.”
Qatar Airways vil fortsætte sin ekspansion i Europa og resten af verden.
Inden 2013 planlægger Qatar Airways at servicere 120 destinationer med en flåde på 120 fly. I dag råder selskabet over 94 fly.
Qatar Airways har bestilt over 200 fly til mere end 40 milliarder dollars. Det er 80 Airbus A350, 24 Airbus A320, 60 Boeing 787, 32 Boeing 777 samt fem Airbus A380. Sidstnævnte leveres fra 2012, hvor Dohas nye lufthavn forventes at åbne.
Qatar Airways var sammen med Emirates og Etihad de mellemøstlige flyselskaber, generalsekretær Ulrich Schulte-Strathaus fra sammenslutningen af europæiske flyselskaber, AEA, forleden advarede mod.
Schulte-Strathaus sagde, at de tre flyselskaber ”ejes af deres regeringer og drives som instrument i en strategi, hvor de er integreret med landenes handel, turisme og udenrigspolitik. For deres statslige ejere er flyselskaberne et værktøj, drevet af økonomisk politiske retningslinjer, som adskiller sig fra driften af flyselskaber i størstedelen af resten af verden”.
Han sagde, at de tre selskaber "har ordrer på flere widebody-fly (fly med to midtergange, red) end USA har i sin samlede flyflåde – i alt 425 nye langdistancefly til levering de kommende fem år.”