Maldiverne. (Foto: Visit Maldives | PR)

Rapport peger på nye tendenser i rejsebranchen

I en spørgeskemaundersøgelse svarer 63 procent af de adspurgte, at de ikke påtænker at skære ned på deres feriebudget i år. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra British Airways.

British Airways har netop udgivet en rapport, hvori ansatte fra flyselskabets eget rejsebureau har samarbejdet med en række branchefolk om at sætte fingeren på flere af de tendenser, der vil gøre sig gældende i rejsebranchen i løbet af i år.

Konklusionerne i rapporten bygger desuden på en spørgeskemaundersøgelse, der er blevet foretaget via internettet, hvor 2.028 forbrugere på 18 år og ældre er blevet stillet en række spørgsmål om blandt andet deres ferieplaner.

En af de tendenser, som selskabet bag rapporten selv hæfter sig ved, er, at 63 procent af de adspurgte svarer, at en ferie er den primære måde, som de forkæler sig selv på, og de derfor ikke har intentioner om at spare på dette område.

65 procent vægter desuden en ferie højere i dag, end de gjorde før COVID-19-pandemien, oplyses det.

Over halvdelen vil på pakkerejse
Rapporten konkluderer derudover blandt andet også, at de såkaldte Millennials, der er født fra 1980 til 1995, er den generation, hvor flest planlægger at tage på all inclusive-ferier i løbet af i år. 41 procent vil vælge denne ferieform.

I spørgeskemaundersøgelsen svarer 55 procent af de adspurgte Millennials og personer fra Generation Z, som omfatter mennesker født mellem 1996 og indtil starten af 2010’erne, yderligere, at de påregner at købe en pakkerejse i løbet af indeværende år.

Det afsløres også, at formålet med at holde ferie har ændret sig. Det handler ikke længere enten om at slappe af eller være på eventyr, men forbrugerne forklarer, at de i dag i højere grad søger en blanding af begge dele, når de tager ud at rejse.

Det flugter desuden med, at 45 procent af respondenterne siger, at luksus for dem er mere end blot at være indkvarteret på et femstjernet hotel, da begrebet også kan dække over de unikke oplevelser, som man får på en given ferie.

Foretrækker tillidsvækkende bureauer
Med baggrund i de mange forstyrrelser af flytrafikken og nedlukninger i lande verden over, som COVID-19-pandemien var skyld i, siger 70 procent af de adspurgte, at de i dag foretrækker at booke deres ferie gennem et kendt og velanskrevet rejsebureau, da de føler sig mere sikre på denne måde.

British Airways har desuden trukket data om de søgninger, der er foretaget efter pakkerejser på selskabets hjemmeside fra den 1. januar til og med den 25. april i år, og analysen af dette viser, at der særligt er tre destinationer, som de potentielle kunder er mere interesserede i end tidligere.

På førstepladsen finder man Maldiverne, da søgninger på dette rejsemål er steget med 239 procent i forhold til før pandemien, mens Antalya i Tyrkiet indtager andenpladsen med en stigning på 220 procent. På tredjepladsen er den græske ø Rhodos, som der søges 212 procent mere efter.

Administrerende direktør Claire Bentley fra British Airways Holidays slår fast, at hun mener, det er vigtigt at være opmærksom på nye tendenser, der potentielt kan påvirke forbrugernes adfærd.

“Om man er ansat i rejsebranchen eller blot en person, der elsker at rejse, så håber vi, at man vil finde konklusionerne i rapporten interessante. Jeg er både interesseret i rejser og at sikre, at vi forbliver nysgerrige og fortsætter med at undersøge markedet, så vi derigennem sikrer, at vi har tilstrækkeligt med tilbud til vores kunder, så de kan komme på den ferie, som de fortjener.”


Relaterede artikler:

Fransk turisme ser ny tendens fra danske rejsende

Global rejsekoncern kigger på nye travel trends

Flere bud på rejsebranchens nye trends