Razzia mod Widerøe

widerøe, bombardier Q400cFLYSELSKABER: Widerøe har muligvis snydt på vægten da man afgav tilbud om flyvning af norske indenrigsruter – det kan f.eks. have skadet Danish Air Transport.

Forleden var der razzia mod Widerøes hovedkontor – udført af EFTA (Den Europæiske Frihandelssammenslutning/European Free Trade Association)’s overvågningsorgan ESA (EFTA Surveillance Authority).

To af de tre forhold drejer sig ifølge den norske avis Dagens Næringsliv om tilbud på at drive korte indenrigsruter for den norske stat i Norge. ESA skal ifølge avisen have informationer som indikerer, at Widerøe kan have leveret for lavt tilbud til staten om at flyve én eller flere ruter på det såkaldte kortbanenet. Tilbuddene fra Widerøe har angiveligt ikke dækket alle selskabets omkostninger – de lave bud var angiveligt givet for at holde konkurrenter som f.eks. Danish Air Transport ude fra ruterne.

Hoved-eksemplet skal være ruterne fra Florø til Oslo og Bergen. Her leverede Widerøe et “nul-tilbud” i 2012, mens selskabet i 2009 ville have 112 mio. kr. for at drive ruterne. Danish Air Transport ønskede, skriver avisen, 70 mio. kr. for at drive ruterne, som DAT havde trafikeret siden år 2003.

Widerøes ”nul-bud” på at drive ruterne fik lokalpolitiker til at klage til EFTA’s overvågningsorgan, ESA. Han viste, at Widerøes bud på ruterne til Sandane og Ørsta/Volda var dyrere end tre år tidligere.

Widerøe får årligt ca. 650 mio. kr. fra den norske stat for at flyve ellers ikke lønsomme kort-ruter i Norge.

I maj sidste år fik Widerøe tre nye ejere som postede 500 mio. norske kroner i WF Holding, som ejer 80 pct. af Widerøe. SAS beholdt de resterende 20 procent. Widerøe omsatte sidste år for 3,6 milliarder kr. og havde 2,8 mio. passagerer. Selskabet har 39 Bombardier Dash 8-fly og trafikerer 47 lufthavne i og udenfor Norge.