Regeringen dropper el-tog

Den betydelige ballade med leveringen af de ’nye’ IC4-tog, der er dieseldrevne, skabte fornyede forventninger til, at Danmark kunne gennemføre den påbegyndte elektrificering af hovedstrækningerne på jernbanenettet, men de forventninger er nu ifølge dagbladet Børsen skudt i sænk af transportminister Hans Chr. Schmidt.

 

Det er ikke mange dage siden, at samme transportminister afviste at genbehandle et forslag om, at Danmark i lighed med alle nabolandene skulle gøre klar til fremtidens højhastighedstog.

 

Onde tunger vil vide, at ministeren planlægger et come back for kulfyrede damptog, selv om el-nettet er på plads på Fyns og Sjællands hovedstrækninger, men fremover vil det være dieseldrevne IC3 og IC4-tog, der skal køre under el-ledningerne.

 

Ministeren forklarer sin beslutning med mange udgifter og få penge. Der skal investeres i forbedrede skinneanlæg og signalsystemer, hvilket gør, at der ikke også er penge til elektrificeringen. Han lægger skylden for miseren på den tidligere regering, som valgte IC4-løsningen og anfører, at IC4-togene skal afskrives inden der kan blive penge til el-drift i Danmark.

 

Ifølge trafikforsker Alex Landex fra DTU er det i Europa kun Estland, Litauen og  Hviderusland, der har færre el-drevne jernbaner end Danmark.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.