TEKNOLOGI: Mere end 150 gange i døgnet tager vi mobiltelefonen i hånden, så det bør ikke være en stor overraskelse, at det ikke længere hedder ‘mobile first’, men ‘mobile only’. Det gælder også for rejsebranchen.
Emails, telefonopkald, bestilling af take away, køb af bus- og flybilletter, planlægning af rejsen, musik, bankforretninger og meget, meget mere bruger vi dagligt vores telefon til. Det bliver til over 150 gange på et døgn, at vi tager telefonen i hånden.
Det kan man bl.a. læse i rapporten ‘Mobile and the next wave of Disruption – A Look at the Future of Travel Experience’ udarbejdet af Skift i samarbejde med Travelport.
Tidligere var der én måde at gøre tingene på – nu er der utallige, og de rejsende er blevet kræsne. De vil have brugervenlighed, mange muligheder og adgang til dem på mobilen – hurtigt.
Både for travel managers, rejsebureauer og flyselskaber handler det ikke længere blot om at levere en ydelse. Det er selve oplevelsen, der fremover kommer til at definere fremtidens forretning, og det har også fået Travelport til at flytte fokus bort fra blot at være en markedsplads med en masse varer på de virtuelle hylder.
One size passer ikke alle
“Vi har flyttet fokus, og er blevet tvunget til at se på slutbrugerens adfærd. Nu handler det om at hjælpe vores kunder med at skabe en unik kundeoplevelse hele vejen igennem fra planlægning over booking til køb. Hele den cyklus vil vi gerne understøtte. Den er afgørende for, hvorfor kunder vælger det ene rejsebureau fremfor det andet,” siger nordisk direktør for Travelport, Peter Cramon, til standby.dk.
Ifølge rapporten foretages hver fjerde online hotel- og flybooking på verdensplan på mobilen, og totalt steg mobilbookinger med 13 pct. fra 2. kvartal 2015 til 2. kvartal 2016. På smartphones alene steg de med 33 pct. i den pågældende periode.
Mere end totredjedele af verdens befolkning har en mobiltelefon, hvoraf halvdelen har en smartphone ifølge We Are Social and Hootsuite’s ‘Digital in 2017 Global Overview’, og Zenith’s Media Consumption Forecast har fundet ud af, at der i 2016 globalt i gennemsnit blev brugt 86 minutter på mobilen i forhold til 36 minutter på computeren.
Intimt forhold til vores smartphone
“Vores relation til vores smartphone er meget intimt – hele vores liv er i dem. De er det sidste, mange mennesker ser om aftenen, og det første de ser om morgenen. Du er nødt til at forstå det at rejse i den kontekst,” siger Steven Ratcliffe, VP Product, Travelport Digital i rapporten.
Men en ting er at vide, hvilken vej vinden blæser. En anden er at have kompetencerne og økonomien til at handle.
“Bag ethvert godt rejsebureau står en succesfuld købmand, men ikke nødvendigvis en succefuld IT-mand. Det er både svært og dyrt at udnytte nye teknologier, og mange rejsebureauer kan se det som en udfordring snarere end en mulighed. Her kan den rigtige IT-partner være afgørende for rejsebureauets evne til at udvikle lige præcis den kundeoplevelse, som den rejsende forventer,” siger Peter Cramon.
Relaterede artikler
Nettet er vigtigst i kamp om turister
Ny teknologi skal hjælpe aflyste flypassagerer
Hellere teknologi end lounge på erhvervsrejsen