Rejsebranchens turbulente fremtid i 2014

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

NYTÅRSKLUMME: Mange vil rigtigt gerne spå om fremtiden. De færreste får ret. Nogle bud i år tyder på rekord i rejsebranchen, andre på fortsat lavere priser på flybilletter. Det er næppe rigtigt nogen af delene.

Af Ejvind Olesen     

Utallige gange har jeg stået ved bordet i det gamle avishus med chokolade og friske boller på en af årets første dage og hørt en stor koncerns topchef fortælle om et glimrende år, for derefter at slutte med: ”Men, mørke skyer truer i horisonten.”

Så har man ligesom taget brodden af de højeste forventninger og lagt en dæmper på lønkravet til de kommende overenskomstforhandlinger. Et godt eksempel ved dette årsskifte kunne være SAS koncernchef Rickard Gustafson. Bortset fra, at han hverken serverer boller eller chokolade.

Den danske charterbranche er traditionelt den mest optimistiske del af rejselivet. ”Vi vil opleve nye rekorder. Danskerne rejser som aldrig før. De vil også længere og længe væk,” lyder det. Væk fra Svinkløv Badehotel til Thailands gyldne strande.

Jeg tvivler. Charterbranchens antal svinger mellem knap en mio. gæster i dårlige år, og op til 1,2 måske 1,3 mio. i gode år. Og gode år er i den forbindelse år, hvor passagererne på flyene ikke betaler, hvad de egentlig burde for at skabe et fornuftigt resultat på bundlinjen.

I år vil charterselskaberne få endnu mere konkurrence fra lavprisfly, som vil overgå egne rekorder med tilbud til alverdens destinationer. Især her ved årets begyndelse. Efterhånden som de finder ud af, at markedet er enormt overeksponeret, opgiver de igen – og priserne på lavpris vil stige hen mod sommeren.

Det vil også ske for SAS, som får et hårdt første kvartal, hvilket koncernchefen også har bebudet, men den milde vinter må have hjulpet gevaldigt på de ekstra udgifter, som normalt følger med denne tid af året.

Langruterne er indtil videre en succes for SAS, men selskabet bliver nødt til at arbejde seriøst med at finde en partner i USA – og over Atlanten – og få udbygget netværket med Singapore Airlines til Skandinavien efter, at man har droppet den historisk gode tradition med samarbejdet om Bangkok som hub. Og efter at Lufthansa har puffet SAS ud af reden i Atlantic Plus Plus hos United og Air Canada. Glem den om konkurrencemyndighederne.

Der strømmer heller ikke ud med oplysninger fra Norwegian, som er den store spiller på det skandinaviske marked. Starten på langruterne har ikke været nogen succes. Hvem der bærer skylden, Boeing eller Norwegian, må fremtiden afgøre.

Det forløbne år bød på et par overraskelser for rejsebureauerne, som næppe får efterfølgere i år. Størst at Nyhavn Rejser blev delvist opkøbt af Aller Koncernen. Dernæst, at Bella Vista Travel og Profil Rejser fusionerede. Derimod kom det ikke som en bombe, at Tyrkiet Eksperten krakkede – kun at det nok ender med at bliver lidt af en katastrofe for Garantifonden.

Lad mig vove den påstand, at flere og flere vil vende tilbage til bureauerne i takt med usikkerheden ved ”at gøre det hele selv”. Pakkerejser, også med rutefly, vil vinde frem. Orker jeg selv at sætte mig ind i snørklede regler ved flyforsinkelser og aflysninger frem for en kontakt til mit rejsebureau?

Hvordan med forsikring nu da det gule kort fra august lukker ned? Hvordan kan jeg ændre mine rejseplaner uden, at det koster en formue. Jeg er jo mere eller mindre tvunget til at bestille et halvt år i forvejen.

Ønsketænkning. Fornægtelse af de teknologiske fremskridt.  Gammelmandssyndromet. Jo, jeg hører det, men fastholder.

Året vil i øvrigt sætte rekord i rabatter fra fly, transportselskaber, krydstogter, hoteller (undtagen i højsæsonen). Seneste nyt fra et krydstogtselskab er rabat på udflugter. Den mest oppustede vare i hele den internationale rejsebranche.

Når det kan ske, kan alt ske.

2014 giver os svaret.

Godt Nytår.