
Forbrugerombudsmanden har nu fået rettens ord for, at der gælder et generelt forbud mod at bruge alkohol som blikfang i markedsføring målrettet børn og unge.
Det sker efter, at Dansk Ungdomsferie i marts 2008 annoncerede for sine rejser i et ungdomsblad, der senere har fået tilnavnet drukferie.
I annoncen var henvisning til selskabets hjemmeside, hvor rejserne og de forskellige aktiviteter, som man kunne tilmelde sig, var nærmere beskrevet, skriver epn.dk
I beskrivelsen var der bl.a. billeder af unge i festsituationer. Retten fandt, at selskabet overtråde markedsføringsloven, hvor markedsføring rettet mod børn og unge hverken direkte eller indirekte må opfordre til anvendelse af alkohol.
Forbrugerombudsmanden er tilfreds med dommen, den første om overtrædelse af markedsføringslovens regler om at opfordre unge til at indtage alkohol. Dommen slår fast, at markedsføringen ikke behøver at være aggressiv eller grov – det er nok, at alkohol overhovedet som en del af markedsføringen, når den er målrettet unge.
"Der er en principiel dom, og jeg er glad for, at retten var enig i vores vurdering af, at Dansk Ungdomsferies markedsføring var i strid med markedsføringslovens bestemmelse om at opfordre børn og unge til at drikke alkohol," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Han understreger, at det fremgår af dommen, at der gælder et generelt forbud mod at opfordre til indtagelse af alkohol, når markedsføringen er rettet mod børn og unge, og at bestemmelsen således ikke er begrænset til kun at gælde i situationer, hvor markedsføringen har været grov eller aggressiv, skriver epn.dk
DK Rejs, der kontrollerer et af Danmarks største ungdomsrejsebureauer, Dansk Ungdomsferie, skiftede tidligere i år ud i ejerkredsen – og fik bl.a. adm. direktør på 25 år. DK Rejs, moderselskab for rejsebureauerne Dansk Ungdomsferie (DUF) og Uptours, skrev takeoff.dk i januar.
Ved årets udgang stoppede den hidtidige medejer og adm. direktør Jesper Mielke Schousen. Ny adm. direktør for DK Rejs er 25-årige Morten Søndergaard Pedersen.
Udover Jesper Schousen var DK Rejs også ejet af Jeppe Risum, sidstnævnte var medstifter af Uptours. Handlen omfatter DUF og Uptours DK Rejs.
Nu skal Morten Søndergaard Pedersen bl.a. at sørge for, at DUF’s renomme forbedres.
”Dansk Ungdomsferie er en af de slemme med masser af klager i Pakkerejse-Ankenævnet; bureauerne bag DUF har skiftet navn flere gange – kun Tyrkiet Eksperten har vist fået mere dårlig omtale gennem årene i pressen end DUF,” sagde brancheekspert Ole Egholm til takeoff.dk

STANDBY.DK Nyt om rejser

