Danskerne brugte næsten lige så mange penge på blandt andet flyrejser sidste år som før pandemien. Arkivfoto fra Billund Lufthavn: Marieke Van Hulst, Theaviationplatform.dk

Rejsebureauer og flyselskaber nærmer sig 2019

Omsætningen i rejse- og flyselskaber steg 90 procent fra 2021 til 2022, oplyser Nationalbanken. Dansk Erhverv vurderer, at det mere skyldes kapacitetsudfordringer end mangel på efterspørgsel.

Rejsebureauer og flyselskaber, der som så mange andre brancher også var hårdt ramt under coronakrisen, oplevede sidste år et stort comeback.

En ny opgørelse fra Nationalbanken viser, at kortomsætningen for rejse- og flyselskaber steg 89,6 procent fra 2021 til 2022, oplyser Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Kortomsætningen dækker over alle transaktioner foretaget i Danmark med såvel danske som udenlandske betalingskort både i fysiske forretninger og i internethandlen. Den samlede kortomsætning nåede i 2022 op på hele 642 milliarder kroner, hvilket er otte procent højere end i 2021, oplyser Nationalbanken.

Men rejsebranchen er endnu ikke helt tilbage på niveau med 2019, året før pandemien, viser tallene fra Danmarks Nationalbank.

Kapacitetsudfordringer
Dansk Erhverv vurderer, at det formentlig mere skyldes kapacitetsudfordringer end mangel på efterspørgsel.

Lars Ramme Nielsen, der er markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv, siger i pressemeddelelsen: ”Vi så et stort pres på lufthavnene sidste sommer. Rejsemarkedet kom tilbage i en sådan fart efter pandemien, at mange flyselskaber ikke kunne skaffe nok fly og bemanding.

Strejker var også udbredte og påvirkede de rejsende i Europa. Det fik mange til at køre sydover i stedet for at flyve,” siger Lars Ramme Nielsen.

En højere kortomsætning er dog ikke nødvendigvis lig med bedre indtjening i turisme- og oplevelseserhvervet, da priserne generelt er steget over det seneste år, påpeger Dansk Erhverv.

Analysechef tror rejsebranchen undgår recession
At der er grund til optimisme i store dele af rejsebranchen, var også budskabet sidst i november fra Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen.

Han sagde ved en sammenkomst hos Danske Flyvejournalister blandt andet: ”Jeg bruger megen tid på forbrugernes humør, som i stort set hele den vestlige verden er i kulkælderen. Alt tyder på, at vi i 2023 kigger ind i en recession, en økonomisk opbremsning startet af forbrugerne.

Men vi skal også se, hvad vi gjorde under coronaen. Der brugte mange penge på fladskærme, byggematerialer og gaming-konsoller. Vi kunne ikke flyve, ikke rejse, ikke gå på restaurant eller i biografen. Rejselysten, som vi så i sommeren 2022, ligger dybt i os. Lige i øjeblikket ser det ud til, at én af de bastioner, der ikke er faldet, er lysten til at rejse,” sagde Jacob Pedersen.

Han vurderede også, at sommeren i år vil give god efterspørgsel på rejser. ”Mange prioriterer sommerferien. Jeg er mere bekymret når det gælder rejse nummer to og tre. Påskeferien bliver måske friholdt, den falder i april, hvor vi måske ikke føler os fattigere når vi bestiller påskeferien,” sagde han.

 

Relaterede artikler:

Analysechef tror rejsebranchen undgår recession

Danske rejsebureauer tabte milliard under pandemi

Stigende dansk rejselyst i og uden for Danmark