TURISME: Rejsebureauerne har ikke pligt til at kompensere forsinkende flypassagerer efter EU’s forordning 261/2004, oplyser Danmarks Rejsebureau Forening.
Flere rejsebureauer oplever, at deres kunder vil have kompensation fra rejsebureauet efter EU-forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder – den såkaldte ”denied boarding”-forordning.
Ifølge forordningen er kun flyselskabet forpligtet til at udbetale kompensation til passagererne, hvis de er berettiget til kompensation.
Rejsebureauet skal derfor aldrig udbetale kompensation efter forordningen, hedder der fra Danmarks Rejsebureau Forening, der minder om, at rejsebureauet kun har forpligtelser over for kunden efter pakkerejseloven.
”Hvis rejsebureauet modtager en klage fra en kunde, der kræver kompensation, anbefaler DRF, at rejsebureauet henviser kunden til at klage direkte til flyselskabet. Som rejsebureau kan man hjælpe kunden, men det er vigtigt at understrege, at rejsebureauet ikke er forpligtet hertil,” lyder det fra DRF.