Danmarks Rejsebureau Forenings direktør: ”Det slår aldrig fejl. Hvert år har nogle rejsende ikke har taget højde for, hvor mange der rejser samme dag – det giver stressende start på ferien.”
God forberedelse inden ferien tager toppen af den værste rejsestress og minimerer kedelige rejseoverraskelser på destinationen. Dét er Danmarks Rejsebureau Forenings bedste råd til danskerne, der i disse uger rejser på sommerferie.
Sommerferien er den tid på året, flest rejser på ferie, og dermed er det også den tid med mest trængsel i lufthavnene. De travle rejsedage giver typisk længere ventetid ved check-in, sikkerheds- og paskontrollen. DRF opfordrer til, at man møder op i god tid i lufthavnen og sikrer sig selv en god begyndelse på rejsen.
”Det slår aldrig fejl. Hvert år er der rejsende, som ikke har taget højde for, hvor mange andre, der også rejser samme dag som dem selv, og som ender med enten at få en ekstremt stressende start på ferien – eller i værste fald simpelthen ikke når deres fly.”
Det siger Jakob Hahn, branchedirektør og advokat i DRF, i en pressemeddelelse fra rejsebureauforeningen, der tæller cirka 100 danske rejsebureauer. Han tilføjer: “Har man købt en pakkerejse, kan rejsebureauet oftest hjælpe med at booke nye fly og hoteller, men det er ikke nødvendigvis rejsebureauet, der skal betale for det, hvis det er den rejsendes egen skyld, fordi man ikke er mødt frem i god tid.”
Et andet godt råd er at pakke værdigenstande, medicin, pas og andre vigtige sager i sin håndbagage.
Tryghed ved at have købt rejsen hos et seriøst, dansk rejsebureau
Jakob Hahn tilføjer: ”Jeg vil også slå et slag for den tryghed, man automatisk får, når man køber sin rejse gennem et rejsebureau. Danske rejsebureauer er meget professionelle, og de ved, at det er dem, der bærer ansvaret for stort set alt på en rejse.
Går noget galt, kan man som gæst altid kontakte sit rejsebureau eller bureauets repræsentanter på rejsemålet og få hjælp,” siger Jakob Hahn.
DRF’s branchedirektør tilføjer, at rejsebureauerne har et utal af forpligtelser over for de gæster, der har købt en pakkerejse. Men husk at give rejsebureauet besked allerede mens man er på feriemålet, så manglen eventuelt kan udbedres. Hvis man ikke kontakter rejsebureauet med det samme, kan det jo ikke hjælpe. I sidste ende risikerer man at miste retten til kompensation, hvis man venter med at kontakte bureauet til ferien er overstået, siger Jakob Hahn.
Passagerrekord i Københavns Lufthavn
Her i sommerferiemånederne juni, juli og august forventer alene Københavns Lufthavn ni millioner passagerer.
Der ventes flere dage her i juli med omkring 110.000 passagerer, og ifølge prognoserne forventer lufthavnen, at søndag den 21. juli bliver sommerens travleste dag med 113.000 i terminalerne. Det vil i givet fald være ny rekord i lufthavnens 99-årige historie, oplyste lufthavnen forleden i en pressemeddelelse.
I den sagde Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn:
“Gennem hele året har vi oplevet en stigende rejselyst. Sommeren er vores højsæson. I sommermånederne er det typisk destinationerne ved Middelhavet samt de europæiske storbyer, der er mest populære hos de rejsende. Spanien hitter med Málaga, Barcelona, Mallorca og Alicante, mens destinationer som Nice, Rom, Milano, Athen, Bergamo og Split nyder stor popularitet hos rejsende med rutefly.”
Anderledes ser det ud, når det handler om charterrejser, der udgør omkring fem procent af trafikken i Københavns Lufthavn. Her er Grækenland med Kreta og Rhodos øverst på listen. Grækenlands største ø, Kreta, er chartergæsternes absolutte favorit med omkring 113.000 passagerer hen over sommeren, sagde Peter Krogsgaard.
Relaterede artikler:
2,4 millioner danskerne på sommerferie i udlandet