Rejsebureaukonkurs giver milliontab

I denne uge blev der afsagt konkursdekret over det københavnske internetrejsebureau Travelonline.dk – bureauet lukkede i juli. Direktør og bureauets stifter, Lars Milbæk, sagde i går til Take Off:

”Travelonline er nu under konkursbehandling. Der er ingen form for videreførelse på tale, vi må afvente kurators konkursbehandling. Der er en betragtelig gæld, som kurator prøver at få overblik over. Nu er min hustru, Mette, og jeg jobsøgende. Vi er ved godt mod.”
Ingen kunder, der har betalt for rejse med Travelonline, berøres af konkursen. Det skyldes en såkaldt formidlingsaftale mellem Travelonline og Billetkontoret. Ifølge den er Billetkontoret teknisk arrangør af Travelonlines rejser. Det drejer sig ifølge Lars Milbæk om ca. 50 i resten af året eller starten af næste år.
”Det er frygtelig ærgerligt for Billetkontoret, men glædeligt at ingen kunder mister penge,” siger han.

 

Sidste år omsatte Travelonline for 6,8 mio. kr., ca. 65 % af bureauets normale omsætning.  Lars Milbæk sagde sidste måned: ”Det var nødvendigt, at trække i nødbremsen. Pengekassen er mere end tom oven på krisen, hvor nedgangen i efterspørgslen på vores produkter har ramt os hårdt.”
Bureauet, der åbnede i 2001, var specialist i oversøiske pakkerejser til Østen, USA og Det indiske Ocean.

 

Travelonlines konkurs rammer hårdt hos Billetkontoret, Danmarks største turoperatør. Pga. Billetkontorets formidlingsaftale med Travelonline.dk står Billetkontoret som teknisk arrangør og garanterer rejsen.

Billetkontorets adm. direktør, Jesper Schou, sagde i går til Take Off: ”Travelonline giver os et tab på den forkerte side af en million kr.”

Billetkontoret har formidleraftaler med ”nogle få” andre rejsebureauer. ”Vi skal ikke rette bager for smed, men vi gennemgår selvfølgelig disse aftaler med en tættekam,” siger Jesper Schou.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten