Møgeltønder med Schackenborg er en af Sønderjyllands store turistattraktioner. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Robot skal hjælpe turister i Sønderjylland

Destination Sønderjylland har netop lanceret første element af ”fremtidens turismeservice i Sønderjylland” –  en robot der døgnet rundt kan besvare turistrelaterede spørgsmål.

Den såkaldte ”chatbot,” (chat-robot) kaldes Ruth og er udviklet i samarbejde med virksomheden Fair. Ruth bliver den første af sin art på turismeserviceområdet, forudser direktør for Destination Sønderjylland, Karsten Justesen.

Ruth er udviklet i Messenger og kommunikationen med robotten vil forgå som en almindelige Messenger kommunikation fra Destination Sønderjyllands hjemmeside. Når først samtalen med Ruth er begyndt, kan gæsten når som helst tilgå ”samtalen” via gæstens egen Messenger-konto og fortsætte dialogen, hvor den sluttede sidst.

Ruth er trænet af medarbejderne ved Destination Sønderjylland og kommunernes turistbureauer for at kunne svare på alle turisternes gængse spørgsmål. Det er meget ofte de samme ting, gæsterne vil vide og ved at træne robotten, kan Ruth fra starten besvare langt de fleste standardspørgsmål.

Det første år, vil der uden tvivl være spørgsmål, Ruth ikke kender svaret på, men hun bliver løbende klogere og allerede efter et år i drift forventes det robotten kan svare på over 80 procent af de spørgsmål, der bliver stillet.

Skal også lære andre sprog
Indledningsvis er denne turismeservice kun tilgængelig på dansk, men bliver det en succes, er det forholdsvis simpelt at lære robotten at tale tysk, engelsk og hollandsk.

Derudover vil det også blive muligt at sende ”push beskeder” til gæster der bruger appen og på den måde informere dem om, aktuelle begivenheder den pågældende dag, oplyser Destination Sønderjylland.

”Vi skal hele tiden være up to date i forhold til, hvordan vi kommunikerer med turisterne og selvom det er er robot, der svarer på spørgsmålene, håber vi gæsterne vil opleve det, som om de har en dialog med en rigtig person, der altid er tilgængelig” siger Karsten Justesen og fortsætter:

”Ruth er kun første led i bestræbelserne på at udvikle den turismeservice, der er tilgængelig overfor gæsterne i Sønderjylland. Inden næste sæson er det planen at der skal opsættes infoskærme på udvalgte steder, hvor gæsterne også kan blive inspireret, til hvad de skal besøge under deres ophold.

Danskerne og tyskerne er de to klart største grupper af turister i Sønderjylland, mens de mindre grupper for eksempel kommer fra Sverige og Holland.

Relaterede artikler:

Ny grænselempelse får ”marginal betydning”

Regeringens restriktioner koster turismen milliarder

Ny hoteldirektør trækker sig før tiltrædelse