Repræsentanter for Royal Jordanian og Aviareps, der repræsenterer flyselskabet i Danmark. Fra venstre ses Tapani Kauhanen, El-Rabi'i Tams, Alia Nabuls, Julie Damgaard og Mahmoud Alaazzam.

Royal Jordanian vil udvide i Skandinavien

Royal Jordanian har netop startet ny rute fra Amman til København, og selskabet har endnu en rute til Skandinavien i støbeskeen.

I søndags lettede det første fly fra København Lufthavn med kurs mod Amman på Royal Jordanians nye rute med tre ugentlige forbindelser mellem København og den jordanske hovedstad.

Ruten til København kan dog allerede næste år blive fulgt op af endnu en rute til Skandinavien. Det sagde Royal Jordanias pressetalsmand i et interview med STANDBY.dk under en workshop på Copenhagen Marriott Hotel mandag i anledningen af den nye rute til København.

”Stockholm er en af de nye destinationer, vi har planer om at flyve til. Der er endnu ikke taget en beslutning, men ruten kan komme allerede næste år eller året efter. Samtidig håber vi også at kunne udvide antallet af afgange fra København næste år,” sagde Basel Kailani til STANDBY.dk.

Royal Jordanian betjener i dag 45 destinationer med sin flåde på 25 fly, men selskabet har planer om at udvide flåden med endnu fire fly inden for de næste par år, ligesom selskabets nuværende flåde af mellemdistancefly står foran en fornyelse.

Primært turister på ny rute
Det er ifølge Basel Kailani de seneste års charterflyvninger fra København til Aqaba i Jordan med Royal Jordanians datterselskab Royal Wings, der har skabt grundlaget for at etablere en fast, direkte rute fra Amman til København.

Pressetalsmanden forventer derfor, at hovedparten af passagererne på den nye rute bliver danske og sydsvenske turister, som vil besøge Jordan for at opleve attraktioner som oldtidsbyen Petra, Det Døde Hav, Wadi Rum-ørkenen eller holde badeferie ved Rødehavet.

Jordan blev sidste år besøgt af 25.000 turister fra Skandinavien, hvilket var næsten 15 procent flere end året før, og i de første fire måneder i år har der været en vækst i antallet af skandinaviske turister på 17 procent i forhold til samme periode året før. Jordan Tourism Board forventer derfor, at man i år når op i nærheden af 30.000 gæster fra Skandinavien.

Udfordring med uro i regionen
Ifølge marketingdirektøren for Jordan Tourism Board, som medvirkede på workshoppen mandag, har Jordan gennem flere år haft en udfordring med at tiltrække turister på grund af krigen i nabolandet Syrien og den generelle uro i Mellemøstregionen.

”Vi har gjort meget ud af at fortælle, at Jordan er et sikkert land, men når vi fortæller det igen og igen kan det også være med til at skabe en usikkerhed hos folk. Derfor har vi ændret strategi og er i stedet begyndt at fremhæve alle de store arrangementer, som bliver gennemført med succes i Jordan – eksempelvis sidste års koncert med operastjernen Andrea Bocelli i oldtidsbyen Jerash,” siger marketingdirektør Adel Amin til STANDBY.dk.

Et godt år for turismen i Jordan
”Sammen med en ny marketingkampagne, hvor vi fokuserer på aktiviteter frem for blot seværdigheder, er det begyndt at give resultater. 2017 tegner derfor til at blive et af de bedste år for Jordans turisme i mange år, og det gælder også turismen fra Skandinavien,” siger marketingdirektøren.

Han peger på, at den nye Royal Jordanian-rute sammen med den nye Norwegian-rute fra København til Amman, som startede 8. maj, vil give danske og sydsvenske rejsende nye muligheder for at flyve direkte til Jordan.

”Jeg ser frem til, at endnu flere danske og skandinaviske turister besøger Jordan og fortæller om deres oplevelser. De rejsendes egne fortællinger er faktisk den allerbedste reklame vi kan få,” siger Adel Amin.

Royal Jordanians Airbus A319 i Københavns Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Jordan tilbage på feriehimlen

Jordans Turistråd venter øget turisme