Rusland hindrer Norwegian i overflyvning

norwegian Boeing B787 DreamlinerFLYSELSKABER: Norwegian overfører sine B787 Dreamliner-fly til ny flylicens i håb om, at Rusland vil anerkende denne konstruktion og dermed give næsen en times kortere rejsetid til Bangkok fra Skandinavien.

Den hurtigste flyrute mellem Oslo og Bangkok er via Letland, Rusland og Kasakhstan. Men da Norwegian sidste sommer startede sine langruter til Bangkok fra Oslo og Stockholm, blokerede Rusland for overflyvninger. Begrundelsen var, at Norwegian-flyene var udlejet fra et Norwegian-selskab til et andet. Dreamlinerne opererede på licens tilhørende Norwegians datterselskab og var herefter indlejet af moderselskabet, Norwegian Air Shuttle (NAS).

Rusland krævede, at flyene skulle flyve på NAS’ licens, hvis de skulle gennem russisk luftrum. Derfor måtte Norwegian flyve sine ruter til Bangkok uden om Rusland via halvøen Krim i Ukraine. Det gjorde flyrejsen fra Oslo til Bangkok 25 minutter længere.

Da Rusland i marts i år annekterede Krim, fik Norwegian ny besked fra de russiske myndigheder, skriver VG.no og tilføjer: Norwegian måtte nu ikke længere flyve over Krim, som nu er russisk luftrum. Herefter måtte Norwegian flyve til Tyrkiet og herefter flyve mod Thailand, hvilket gjorde turen endnu længere og dyrere i brændstof og kom nu op på næsten 11 timer.

Nu vil Norwegian imødekomme Ruslands krav om ikke at flyve såkaldt wetlease, siger Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian. Til spørgsmålet om, hvorfor Norwegian først gør dette nu, siger hun til VG.no: ”Der er flere årsager til, at vi først nu overfører langruteflyene til NAS’ flylicens. For det første ville vi imødekomme russernes krav, ligesom vi afventer svar fra USA om flyrettigheder for vores irske datterselskab.”