Rusland truer igen med flysanktioner

air-france-B777.jpgair-france-boieng-b777.jpgair-france-boieng-b777FLYNEDSKYDNING: Rusland truer atter med at forbyde vestlige flyselskaber fra Europa og USA at overflyve landet – som svar på nye vestlige sanktioner efter Ruslands annektering af Ukraines Krim-halvø og støtte til oprørerne i det østlige Ukraine, som formentlig nedskød Malaysia Airlines MH17.

Ruslands premierminister, Dmitry Medvedev, bebrejder Vesten for at skade Ruslands økonomi med nye ”dumme” sanktioner, der vil få Rusland til at reducere sin afhængighed af importerede varer fra Vesten – bl.a. at øge sin fremstilling af fly.

Medvedev siger til den russiske avis, Vedomosti, at flyselskaber, der vil blive undtaget fra muligt overflyvningsforbud, er fra ”venligtsindede” lande – altså lande, der ikke har indført sanktioner mod Rusland.

Kommer der forbud mod overflyvninger af f.eks. Sibirien vil Air France-KLM og Lufthansa blive hårdest ramt – men også f.eks. SAS vil kunne mærke det, da tre Asien-ruter til Beijing, Shanghai og Tokyo passerer russisk luftrum.

Til nyhedsbureauet Bloomberg har Flightradar24.com lavet opgørelse over flyvninger. I alt er der 1.600 flyvninger mellem Europa og Japan, det nordvestlige Kina samt Sydkorea via Sibirien fløjet af 39 flyselskaber. Opgørelsen omfatter ikke flyvninger med afgang fra Rusland. Halvdelen af flyvningerne på den østlige side af Ural-bjergene var med 14 flyselskaber fra EU.

Af disse havde Air France og KLM 249 flyvninger over Sibirien, bl.a. til Beijing, Shanghai og Wuhan i Kina, mens Lufthansa og familiemedlemmer, Austrian og Swiss, havde 220 flyvninger. British Airways havde 93 flyvninger fra London til bl.a. Tokyo, Seoul og Hong Kong.

Flyvningerne til og fra Asien er i antal ikke store for flyselskaber – kun 1 procent af Lufthansas 22.000 ugentlige flyvninger er mellem Europa og Asien via Sibirien.

Et flyveforbud vil ramme hårdere hos Finnair, der betjener 13 destinationer i Asien; i sidste uge havde selskabet 115 flyvninger over Sibirien, oplyser Flightradar.com

Rusland tjener årligt 170 mio. dollars på overflyvninger. Pengene ender hos Aeroflot og svarer til næsten 20 pct. af Aeroflots indtægter.

Hver gang f.eks. SAS flyver over Sibirien fra København til Tokyo koster det afgift til Rusland på ca. 100.000 kr.