Ryanair-chef tror ikke Norwegian overlever

LUFTFART: ”Norwegian vil gå nedenom indenfor 4-5 måneder. De er ved at løbe tør for penge,” siger Ryanairs koncernchef. Norwegian afviser påstanden som noget sludder.

Koncernchefen for Europas største flyselskab, den til tider kontroversielle Michael O’Leary, har atter været ude med riven efter bl.a. andre flyselskaber. Det skete på pressemøde forleden i London.

Her hævdede han, at Norwegian er i finansielle problemer og måske ikke overlever den kommende vinter, skriver hjemmesiden Travel Weekly.

”Norwegian vil gå nedenom indenfor fire-fem måneder. De er ved at løbe tør for penge og de render rundt og ved ikke, hvad de laver,” sagde han.

Norwegian afviste påstanden med det samme: ”Norwegian har givet overskud de seneste ti år, vi har en stærk likviditet og ejer en betragtelig aktiepost i Bank Norwegian, der har en markedsværdi 1,6 milliarder pund (ca. 13 milliarder danske kroner),” sagde talsmand.

”Norwegian kan ikke betale bestilte fly”

Michael O’Leary sagde bl.a.: ”Både (det britiske flyselskab, red) Monarch og Norwegian er i problemer og overlever måske ikke den kommende vinter. Det er en kendt sandhed, at Monarch og Norwegian brænder penge af. Norwegian har store bestillinger på nye fly, de ikke kan betale. Jeg tror ikke, at Norwegian flyver 12 måneder fra nu.”

Norwegian bestilte i 2012 i alt 100 Boeing B737 MAX og 100 Airbus A320neo. Norwegian skal selv bruge B737’erne, mens A320neo’erne skal udlejes til andre flyselskaber.

Problemet for Norwegian er, at A320neo-flyene har Pratt & Whitney GTF-motorer, som der har været problemer med hos flyselskaber, der har modtaget Airbus-modellen med GTF-motorerne. Mange kunder, der skal leje flytypen, vil gerne have leveringen udsat til midten af næste år, hvor motorproblemerne forventes løst. Norwegian har allerede seks A320neo og skal modtage yderligere 13 næste år.

Og vil flyselskaberne ikke have A320neo’erne, som de skal leje fra Norwegian, betaler de ikke leje til Norwegian – og Norwegian spændes derfor hårdt for, så det kan betale afdragene til Airbus, skriver Travel Weekly.

Et månedligt afdrag på en A320neo er ca. 400.000 dollars, ca. tre mio. kr. Med de kommende A320’erne når Norwegian hurtigt op på at skulle betale flere hundrede mio. kr. i afdrag – uden at have lejeindtægter.

I juli holdt Norwegian pressemøde for at præsentere sit regnskab for årets andet kvartal. Dermed fremlagde Norwegian også regnskab for første halvår. Det viste, ifølge norske medier, underskud for flyselskabet i årets første seks måneder på 412 mio. norske kr. – mod knap 55 mio. kr. samme tid sidste år.

En hovedgrund til, at Norwegian-koncernen havde driftsoverskud i dette års andet kvartal, var frasalg af aktier i Bank Norwegian. Uden salget sidst i juni af 4,7 mio. aktier i Bank Norwegian (børsnoteret som Norwegian Finans Holding) til værdi af over to milliarder norske kr. havde Norwegian-koncernen i årets andet kvartal haft underskud på en milliard norske kr., skrev den norske hjemmeside E24.no