LUFTFART: Ryanair er sur over ikke at komme i betragtning til at overtage dele af Air Berlin, der måske synger på sidste vers. Flyselskabet har fra november gjort sine priser afskrækkende dyre. ”Klassisk strategi for flyselskaber, der ikke vil have bookinger,” siger ekspert.
”Tyskland er ved at blive europæisk luftfarts bananrepublik,” siger kommerciel direktør i Ryanair, David O’Brien, på pressemøde ifølge avisen Irish Times.
Kritikken skyldes, at den tyske stat tidligere denne måned gav Oneworld-medlemmet statslån på 150 mio. euro efter Air Berlins største aktionær, Etihad Airways fra Abu Dhabi, nægtede at dække flere underskud. Lånet skal holde Air Berlin flyvende de kommende tre måneder, mens selskabets skæbne afgøres.
Både Ryanair og Lufthansa er blandt flyselskaberne, der gerne vil overtage hele eller dele af Air Berlin, der har en milliardgæld.
”Ryanair er Europas største flyselskab, vi har den stærkeste økonomi, og alligevel inviteres vi ikke til at drøfte fremtiden for Air Berlin,” siger David O’Brien.
Kritikken afvises af Berlins borgmester, der kalder Ryanair et ’medarbejderfjendtligt flyselskab’.
Ryanair har klaget til højre og venstre over det tyske statslån til Air Berlin, Tysklands næststørste flyselskab.
Air Berlin lukker ruter
Der er indikationer på, at Air Berlin muligvis ophører med delvist at flyve fra udgangen af dette års sommerprogram, sidst i oktober.
Mens der i dag kan bookes en Air Berlin-billet mellem Berlin og København for ca. 100 euro frem til sidst i oktober, er prisen fra november femdoblet til over 500 euro på dyrere bookingklasser – for måske at afskrække bookinger. Det samme er tilfældet på Air Berlins rute fra Düsseldorf til København.
Standby.dk prøvede forgæves i går at få oplyst fra SAS, om man vil øge sine frekvenser mellem København og Berlin samt til Düsseldorf, hvis Air Berlin forsvinder.
”Frem til den sidste dag i oktober er der ’kamppriser’ hos Air Berlin med alle bookingklasser åbne. Men efter 1. november ændrer billedet sig, her er kun fleksible priser. Det er en klassisk strategi for flyselskaber, der ikke længere vil have bookinger,” siger luftfartsekspert til standby.dk
Air Berlin var sidste år 7. største flyselskab i Københavns Lufthavn med 509.000 passagerer på ruter fra Berlin og Düsseldorf.
Hjemmesiden Routesonline skriver, at Air Berlin fra oktober og november nærmest har lukket for bookinger på alle langruter. Og at de ruter, der tilbydes fra november i år, udbydes kun på dyrere bookingklasser. Det gælder også selskabets flyvninger indenfor Europa.
Allerede fra september eller starten af oktober og frem til begyndelsen af november kan der ikke mere bookes billetter på Air Berlins langruter fra Berlin eller Düsseldorf til bl.a. Abu Dhabi, Boston, Cancun i Mexico, Chicago, Fort Myers i Florida, Havana, Los Angeles, Miami, New York JFK og San Francisco.